Piloten van het failliete Alitalia kunnen blijven vliegen. Maar dan moeten ze bij de opvolger van Alitalia, ITA genaamd, wel instemmen met een halvering van hun salaris. Daarmee worden ze de goedkoopste piloten van Europa.
Een gezagvoerder verdiende bij het oude Alitalia gemiddeld 12.500 euro bruto per maand. Bij het nieuwe ITA wordt dat 6.200 euro .
Dat is fors minder dan bij bijvoorbeeld Ryanair waar een gezagvoerder 11.500 euro verdient. Bij Air France is dat salaris 15.000 euro en bij Lufthansa is dat 13.500 euro.
Cabinepersoneel gaat bij ITA 35 procent minder verdienen dan bij het oude Alitalia. Hun salaris komt dan uit op 1680 euro bruto per maand. De Italiaanse zakenkrant Il Sole 24 ore vergeleek de oude en nieuwe salarissen.
Vakantiedagen
Ook krijgt personeel minder vakantiedagen dan ze gewend waren. Het zijn er nog maar 19 per jaar. En daar mogen er maar zes van worden opgenomen in de zomerperiode.
ITA moet 15 oktober gaan vliegen. Bij het bedrijf is werk voor 2800 mensen. Bij het oude Alitalia werkten er 7700. Vakbonden reageerden verbijsterd op de nieuwe salarissen en arbeidsvoorwaarden.
In het nieuwe bedrijf wordt een deel van de toestellen van Alitalia ingezet. ITA telt dan 52 toestellen. Ook is er het plan om 81 nieuwe toestellen te bestellen. ITA wil ook de merknaam Alitalia overnemen.
Moeilijke decennia
Alitalia is al ruim twee decennia een slecht draaiende vliegmaatschappij. Vrijwel ieder jaar werd er verlies gemaakt maar door steun van de overheid bleef het bedrijf overeind. Met meerdere buitenlandse maatschappijen werden allianties gesloten maar ook die liepen telkens stuk.
Het bedrijf is al jaren failliet en inmiddels volledig in overheidshanden terecht gekomen. De huidige premier Mario Draghi wilde het bedrijf niet meer overend houden.