P&G overtreft winstverwachtingen


Key takeaways

  • Procter & Gamble (P&G) overtrof de analistenverwachtingen voor winst en omzet in het afgelopen kwartaal.
  • De aandelenkoers van het bedrijf steeg met 3 procent na de aankondiging.
  • De autonome omzet nam met 3 procent toe tijdens het kwartaal.

Procter & Gamble (P&G) overtrof de analistenverwachtingen voor zowel de winst als de omzet in het recente kwartaal, dankzij de toegenomen vraag naar essentiële huishoudelijke artikelen zoals wasmiddelen en toiletpapier. Aandelen van het bedrijf stegen 3 procent voor opening van de markt na de aankondiging.

Het bedrijf rapporteerde een winst per aandeel van 1,88 dollar en overtrof daarmee de verwachte 1,86 dollar. De omzet bedroeg 21,88 miljard dollar (ongeveer 21,03 miljard euro) en overtrof daarmee de verwachte 21,54 miljard dollar. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar steeg het nettoresultaat toerekenbaar aan P&G naar 4,63 miljard dollar, of 1,88 dollar per aandeel, tegenover 3,47 miljard dollar, of 1,40 dollar per aandeel. De netto-omzet, 21,88 miljard dollar, steeg met 2 procent. De autonome omzet, exclusief het effect van wisselkoersschommelingen en desinvesteringen, steeg in het kwartaal met 3 procent.

Segmentprestaties

Ondanks eerdere prijsverhogingen heeft P&G een vertraging ervaren in de vraag naar haar producten. Het volume, exclusief prijsfactoren, steeg echter met 1 procent gedurende het kwartaal, wat duidt op een nauwkeuriger weerspiegeling van de consumentenvraag.

De divisie baby-, dames- en gezinsverzorging zag de grootste volumestijging van 4 procent, die werd toegeschreven aan de prestaties van merken als Charmin, Puffs en Tampax. Daarentegen daalde de autonome omzet van babyverzorgingsproducten licht als gevolg van verminderde Pampers luieraankopen. Het segment verzorging, waaronder Gillette scheermesjes vallen, zag een volumestijging van 2 procent, dankzij innovatie binnen de productlijn. De divisie textiel en huishoudelijke verzorging, waaronder Tide, Swiffer en Cascade vallen, rapporteerde een volumestijging van 1 procent.

Gesegmenteerde verdeling

Het segment gezondheidszorg, met producten als Pepto Bismol en Oral-B, bleef stabiel met een gelijk volume. De divisie Schoonheid was het enige segment met een volumedaling in het kwartaal, voornamelijk door een lagere verkoop van haarverzorgingsproducten in China en een daling van het wereldwijde volume voor de huidverzorgingsproducten van Olay. Over het geheel genomen zag de Schoonheidsdivisie het volume met 1 procent dalen.

P&G herbevestigde haar prognose voor het boekjaar 2025 en voorspelde een kern nettowinst per aandeel tussen 6,91 en 7,05 dollar en een omzetgroei tussen 2 en 4 procent.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.