Patent van autobouwer Ford moet wanbetaler het leven moeilijker maken

De Amerikaanse autobouwer Ford Motor Company heeft een technologie ontwikkeld om de wagens van wanbetalers gemakkelijker in beslag te kunnen nemen. De constructeur wil een software in de auto’s inbouwen waardoor het voertuig een aantal functies zou uitschakelen, zodat het voor de chauffeur minder comfortabel zou worden met de auto te rijden. Ford heeft voor de technologie een patent aangevraagd.

Vele chauffeurs kopen hun wagen op krediet, maar blijken na verloop van tijd de autolening niet langer te kunnen afbetalen. Daarop komen in de Verenigde Staten vaak gespecialiseerde bedrijven in actie om de wagens in beslag te nemen en aan de verkoper terug te bezorgen.

Schuldenaars proberen echter vaak om te beletten dat de auto kan worden teruggevonden. Dat leidt vaak tot een spel van kat en muis tussen chauffeurs en deurwaarders. Ford heeft nu echter een technologie ontwikkeld die het veel gemakkelijker moet maken om de auto bij wanbetalers weg te halen.

De technologie moet het mogelijk maken om de auto of een onderdeel van het voertuig vanop afstand uit te schakelen indien een betalingsachterstand niet binnen een bepaalde periode ongedaan wordt gemaakt.

“Wanneer de betaling niet binnen een redelijke termijn wordt ontvangen, kan de technologie een functie – zoals de radio, cruisecontrol, automatische raambediening, airconditioning, deurvergrendeling of navigatie – uitschakelen of het voertuig in een vergrendelingstoestand plaatsen”, luidt het bij Ford.

“Het uitschakelen van dergelijke componenten kan een extra niveau van ongemak veroorzaken voor een bestuurder en inzittenden van het voertuig,” aldus de octrooiaanvraag. De aanvraag moet nog wel worden goedgekeurd, maar zal kunnen worden geïnstalleerd op elk toekomstig voertuig van Ford dat van een dataverbinding is voorzien.

In het octrooi wordt een brede waaier van mogelijke scenario’s voorzien die de wanbetaler moeten aanzetten zijn schulden af te lossen. “De technologie houdt ook rekening met dreigende noodsituaties, waardoor het noodzakelijk zou zijn om de geblokkeerde toepassingen opnieuw te ontgrendelen”, wordt in de patentaanvraag nog aangevoerd.

“Anderzijds kan het navigatiesysteem van de wagen worden gebruikt om deurwaarders en de politie de locatie van het voertuigen door te seinen, zodat de chauffeur niet langer de mogelijkheid krijgt om de auto te verbergen om te vermijden dat de inbeslagname zou kunnen doorgaan. Eventueel kan de auto ook zichzelf opnieuw naar het adres van de verkoper rijden om zich in beslag te laten nemen.”

Sinds de uitbraak van de coronapandemie is het aantal wanbetalers bij autoleningen in de Verenigde Staten gevoelig toegenomen. “In mei twee jaar geleden had 2,58 procent van de debiteuren een achterstand van minstens zestig dagen op de afbetaling van hun auto”, verduidelijkt Ford. “In december vorig jaar was dat echter tot 5,6è procent opgelopen.”

De prijzen van nieuwe auto’s zijn tijdens de eerste twee jaar van dit decennium in de Verenigde Staten met ongeveer 20 procent gestegen. Bij occasiewagens werd tijdens diezelfde periode een prijsverhoging met ongeveer 40 procent gemeld.

Ford maakte in een commentaar wel duidelijk geen plannen te hebben om de technologie ook daadwerkelijk in praktijk in te zetten. “Ford heeft de traditie om bij nieuwe uitvindingen een octrooi aan te vragen”, merkte een woordvoerder van de constructeur op. “Maar die patenten zijn niet noodzakelijk een indicatie van nieuwe productieplannen.”

Ford wijst er nog op vorig jaar 1.342 patenten toegewezen te hebben gekregen. Dat is een gemiddelde van meer dan drie patenten per dag. “Die octrooien vertegenwoordigen een breed scala aan ideeën, maar slechts een beperkt aantal technologieën zal ook in praktijk worden gebruikt.”