‘Pappy Van Winkle, whisky die zo zeldzaam is dat zelf miljardairs ‘m niet kopen kunnen’

Voor liefhebbers van bourbon in Pappy Van Winkle één van de meest gegeerde merken. Producent Old Rip Van Winkle Distillery uit de Amerikaanse staat Kentucky brengt immers elk jaar slechts een een beperkte voorraad op de markt, waarbij de drank wordt verdeeld aan vooraf geselecteerde bestemmelingen, zodat het voor buitenstaanders bijzonder moeilijk is om een fles te kopen. Door de strategie van de producent is de bourbon bijzonder moeilijk te vinden en kan de prijs van een fles dan ook uiteindelijk oplopen tot 5.000 dollar. $Elk jaar brengt Old Rip Van Winkle Distillery tussen zevenduizend en achtduizend kratten met twaalf flessen op de markt. De producent hoopt zijn productie het volgende decennium tot vijftienduizend kratten te kunnen opdrijven. Het bekende bourbonmerk Jim Beam brengt jaarlijks zeven tot acht miljoen krakken op de markt. De geselecteerde verdelers krijgen elk twintig flessen Old Rip Van Winkle Distillery toegewezen en maken dan ook vaak gewag van wachtlijsten met meer dan vijfhonderd potentiële klanten.Bij de toewijzing van zijn voorraden maakt Old Rip Van Winkle vooraf een verdeling over de verschillende Amerikaanse staten, terwijl een klein internationaal contingent naar Londen wordt verscheept. Daarbij wordt ervoor gezorgd dat de voorraden terecht komen bij kwaliteitshuizen, die een grote credibiliteit als liefhebbers van goede bourbon hebben opgebouwd. De producent weigert toe te geven aan de verleiding om zijn voorraden aan de hoogste bieder te verkopen. Op die manier kunnen ook de meest kapitaalkrachtigen zich geen prioriteit kopen.Julian Preston Van Winkle, topman van de producent, merkt op dat het bedrijf over een unieke marktsituatie beschikt. “Ook Ferrari en Lamborghini hebben een exclusief imago, maar wie voldoende financiële middelen heeft, kan die producten altijd kopen,” geeft hij aan. “Dat is met Pappy Van Winkle niet noodzakelijk het geval. We kennen verscheidene dollarmiljardairs die er niet in slagen om een fles te vinden. Het zou voor hen gemakkelijker zijn om ons bedrijf te kopen dan een fles op de kop te tikken.” (MH)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.