Het Japanse technologieconcern Panasonic gaat binnen een tijdsbestek van uiterlijk twee jaar met de massaproductie van zijn nieuwe lithium-ion batterij van het type 4680 van start. Dat heeft de onderneming bekend gemaakt. De fabricage zal in Japan gebeuren. De Amerikaanse autobouwer Tesla, fabrikant van elektrische wagens, wordt wellicht de belangrijkste klant.
Panasonic kondigde de productie van zijn nieuwe batterij, met een aangepast formaat van 46 millimeter op 80 millimeter, in november vorig jaar aan.
Actieradius
De batterij is ongeveer vijf keer groter dan de modellen die momenteel aan Tesla wordt geleverd. Dit betekent dat de Amerikaanse autobouwer dankzij de nieuwe batterijen op een daling van de productiekosten zal kunnen rekenen.
Daarnaast zou de nieuwe batterij ook de actieradius van de wagens van Tesla moeten opvoeren, waardoor de constructeur bij het publiek een grotere belangstelling voor de aankoop van een elektrisch voertuig zou kunnen opwekken.
Het Japanse concern zal voor de fabricage van de grotere batterij in zijn fabriek in Wakayama, in het westen van Japan, twee nieuwe productielijnen bouwen. Er werd niet bekendgemaakt welke investering met de nieuwe productie gepaard gaat. Eerder echter had de Japanse krant Nikkei al aangegeven dat Panasonic van plan was om in de fabriek 80 miljard yen (ruim 615 miljoen euro) te investeren.
Recyclage
Panasonic verstrekte evenmin informatie over de uiteindelijke klanten van de batterijen. Algemeen wordt echter aangenomen dat Tesla een van de grootste afnemers van de nieuwe generatie batterijen zal worden. De twee partijen werken immers al vele jaren samen.
Onder meer de Gigafactory Nevada is daarvan een voorbeeld. Maar ook andere afnemers worden niet uitgesloten.
Het Japanse bedrijf blijft belangrijke inspanningen doen om de productie van batterijen verder op te voeren. In januari maakte Panasonic bekend eind dit jaar in de Gigafactory Nevada gerecycleerde componenten van het bedrijf Redwood Materials te zullen inzetten bij de productie van nieuwe batterijen.
Dit geeft volgens analisten aan dat batterijen van elektrische wagens samen met een grotere efficiëntie ook steeds meer een duurzamer karakter krijgen.
Geraamd wordt dat de nieuwe batterij de actieradius van de auto met 15 procent zal verhogen. Daarnaast zou de productiekost van de batterij met 10 procent tot 20 procent kunnen worden verlaagd.