Shoichiro Watanabe, CTO van technologiegigant Panasonic, vertelde woensdag aan Reuters dat het bedrijf aan nieuwe batterijtechnologie werkt, waardoor de energiedichtheid tot 20 procent zou kunnen stijgen. “Ik denk dat het hele wereldbeeld van wat mogelijk is voor EV’s zou kunnen veranderen.”
Watanabe zegt dat het bedrijf tegen 2030 zal proberen om het voltage van de batterijen die het nu produceert op te krikken, van de huidige 4,2 volt naar 4,5 of zelfs 4,6 volt in de toekomst. “Als dat lukt, denk ik dat het hele wereldbeeld van wat mogelijk is voor EV’s zou kunnen veranderen”, zegt de CTO, die ook leider is van Panasonics samenwerkingsverband met elektrische wagenproducent Tesla.
De technologiegigant doet onderzoek naar nieuwe additieven in elektrolyten om dat hoger voltage te bereiken. Volgens Watanabe zou die verhoogde spanning er overigens niet toe leiden dat de batterijen minder betrouwbaar worden. Integendeel: het bedrijf zegt dat het er ook aan werkt om de levensduur te verlengen.
Als de batterijproducent erin slaagt om de technologie dusdanig te optimaliseren, zou dat betekenen dat een standaard Tesla Model 3 met dezelfde grootte batterij een bereik van 525 kilometer zou krijgen, vergeleken met een huidige actieradius van 438. Autoproducenten zouden ook kunnen kiezen om wagens lichter te maken, of het interieur ruimer, als batterijen compacter kunnen worden gemaakt.
Panasonic gaf Tesla een kans
De Japanse onderneming groeide in de voorbije decennia uit tot een belangrijke speler binnen de wereld van elektrische wagens (EV’s). Daarbij speelde de samenwerking met elektrische autogigant Tesla een grote rol. Toen Elon Musks bedrijf in de vroege jaren 2000 op zoek was naar een producent die lithium-ionbatterijen kon leveren, werd het door de meeste bedrijven immers afgewimpeld.
Panasonic gaf de jonge start-up echter een kans. Nadat Tesla het bedrijf kon overtuigen dat de productie van elektrische wagens praktisch en rendabel zou kunnen worden, begon een lange relatie, waardoor de toen nog kleine batterijbranche van Panasonic uitgroeide tot een topleverancier binnen de industrie.
Intussen toont die relatie geen tekenen van vertraging: Panasonic produceert onder andere in de Gigafactory in de Amerikaanse staat Nevada batterijen voor Tesla. Op donderdag kondigde het bedrijf aan dat die productiecapaciteit nog zal worden opgeschaald: Panasonic en Tesla gaan in Kansas nog een gigafabriek bouwen, voor een prijskaartje van 4 miljard dollar.
(jvdh)