Panamakanaal zoekt partners voor bouw van twee nieuwe haventerminals


Key takeaways

  • De Panama Canal Authority is op zoek naar partners om twee nieuwe haventerminals te bouwen voor een bedrag van 2,6 miljard dollar (2,2 miljard euro).
  • De nieuwe terminals moeten de capaciteit jaarlijks met 5 miljoen TEU vergroten, wat overeenkomt met circa 5 miljoen containers van standaardformaat (ongeveer zes meter lang).
  • Dit project dient als noodplan voor Panama in het geval dat een uitspraak van het Hooggerechtshof de havenconcessies van Hutchison ongeldig maakt.

De Panama Canal Authority is op zoek naar partners om twee nieuwe haventerminals te bouwen voor een bedrag van 2,6 miljard dollar (2,2 miljard euro). Dit initiatief komt tegen de achtergrond van geopolitieke spanningen tussen de Verenigde Staten en China, met name over de controle van de strategische activa van het Panamakanaal. De autoriteit is begonnen met overleg met belangrijke spelers uit de sector, waaronder scheepvaartgiganten als Cosco Shipping Ports, Terminal Investment Limited (TiL), APM Terminals, DP World en PSA International.

Het raadplegingsproces is een reactie op de capaciteitsbeperkingen van het kanaal, waarvan de vijf bestaande havens bijna hun maximumcapaciteit hebben bereikt. De nieuwe terminals moeten het containeroverslag met 5 miljoen TEU per jaar verhogen, wat overeenkomt met ongeveer 5 miljoen standaardcontainers van zes meter lang. Er is een strak tijdschema opgesteld, waarbij de selectie van de concessiehouders in het vierde kwartaal van 2026 moet worden afgerond.

Noodplan

Het nieuwe project dient ook als noodplan voor Panama in het licht van een mogelijke uitspraak van het Hooggerechtshof die de bestaande havenconcessies van Hutchison ongeldig zou kunnen maken. Lau Siu-kai, een politieke analist uit Hongkong, is van mening dat de stap een teken is van de inspanningen van Panama om de controle terug te krijgen en een langetermijnoplossing te vinden voor de rivaliteit tussen de Verenigde Staten en China over het kanaal.

Door het eigendom van de containerterminals te diversifiëren, suggereert Lau dat Panama het strategische belang van de bestaande CK Hutchison-terminals voor de VS en China wil verminderen. Hij voorspelt echter dat de huidige patstelling over de bestaande terminals zal voortduren vanwege het aanhoudende wantrouwen tussen Peking en Washington. Lau denkt dat China zich zal verzetten tegen elke poging om de controle over de Hutchison-terminals over te dragen aan vermeende onvriendelijke entiteiten.

Continuïteit kanaalverkeer

Ondanks de onzekerheid gaf de minister van Kanaalzaken, Jose Ramon Icaza, aan dat Panama op alle eventualiteiten is voorbereid. Hij vertelde dat de regering een plan heeft om de concessies te beheren als de rechtbank Hutchison veroordeelt, inclusief het aanstellen van een interimoperator en het organiseren van een biedingsproces voor een nieuwe concessie. (fc)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.