Palm verkoopt Cornet voortaan ook in de supermarkt

Brouwer Palm Belgian Craft Brewers wil zijn premiumbier Cornet ook in  de supermarkt verkopen. Daarvoor werden contracten gesloten met onder meer Delhaize, Carrefour en Colruyt. Dat heeft Jan Vandenwyngaerden, chief executive van Palm, tegenover de krant De Tijd gezegd.

In Nederland werd voor de distributie van het bier een overeenkomst gesloten met Albert Heijn en Jumbo, de twee grootste retailgroepen van het land. Cornet, een zwaar blond bier dat gelagerd wordt op eikenhout, werd twee jaar geleden gelanceerd in een honderdtal Belgische biercafés en een aantal gelijkaardige locaties in Nederland en Frankrijk.

Speciaalbieren

De brouwer moet toezien hoe de verkoop van zijn hoofdmerk Palm al sinds het einde van de voorbije eeuw achteruit gaat. Dit jaar zal het aandeel van Palm in de totale productie van de brouwerij tot minder dan 50 procent teruglopen. Om die tanende populariteit op te vangen, is de brouwerij zich de jongste jaren meer gaan focussen op de promotie van zijn portefeuille speciaalbieren, die aan de producent ook een grotere winstmarge garanderen. Onder meer werd geïnvesteerd in merken zoals Steenbrugge en Brugge Tripel, terwijl tevens nieuwe luxebieren met een hoger alcoholgehalte, zoals Cornet, werden ontwikkeld. Door de introductie van Cornet in de biercafés heeft het merk volgens Jan Vandenwyngaerden inmiddels voldoende bekendheid kunnen opbouwen om een lancering in de winkel te verantwoorden. Er kan volgens hem bij de consument een duidelijke vraag naar Cornet worden vastgesteld. De brouwerij wil dit jaar ook het grootste deel van zijn marketingbudget reserveren voor de verdere ondersteuning van Cornet.