Nu de prijzen voor hotels en vluchten blijven stijgen, kiezen steeds meer vakantiegangers voor pakketreizen in Europa om hun vakanties betaalbaarder te maken. Deze trend heeft geleid tot een heropleving van de vraag naar all-inclusive arrangementen, die de afgelopen jaren minder populair waren. Zo meldt Reuters.
De combinatie van de stijgende kosten van levensonderhoud en recente verstoringen door stakingen heeft de aantrekkingskracht van een pakket met een vaste prijs vergroot. Met een pakketreis hoeven reizigers zich geen zorgen te maken over onverwachte extra kosten en kunnen ze rekenen op eenvoudigere oplossing als er problemen optreden.
De trend zal zich naar verwachting voortzetten, met uitgaven aan pakketreizen in Europa die dit jaar 117 miljard dollar bedragen en volgend jaar zelfs een nieuwe piek van 125,9 miljard dollar zullen bereiken, volgens Euromonitor. Deze groei heeft bedrijven als TUI, Europa’s grootste touroperator, geholpen sterke kwartaalresultaten te rapporteren.
Terug naar waar voor je geld
De vaste kosten vooraf en waar voor je geld zijn belangrijke factoren achter de heropleving van pakketreizen. In tijden van hoge inflatie kunnen consumenten efficiënter budgetteren met pakketten waarmee ze hun uitgaven van tevoren kunnen plannen.
Het aantal geboekte pakketreizen is deze zomer met 7 procent gestegen voor de Britse reisorganisatie Jet2, die ongeveer 72 procent van alle gevlogen passagiers vertegenwoordigt. Kroatië, Cyprus, Griekenland, Italië, Malta, Portugal, het vasteland van Spanje, de Balearen, de Canarische Eilanden en Turkije zijn allemaal populaire bestemmingen.
Jongere reizigers volgen de trend
Naast gezinnen en oudere reizigers omarmen ook jongere mensen pakketreizen. Volgens gegevens van ABTA kiest ongeveer 56 procent van de 25-34-jarigen voor een pakketreis, waarbij ze hun vlucht en accommodatie kunnen samenstellen. Om in te spelen op de jongere smaak, bieden bedrijven als TUI meer flexibiliteit in hun pakketten.
De trend zal zich naar verwachting voortzetten, met prijzen die tussen 2024 en 2029 met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 3,5 procent zullen stijgen, sneller dan vóór de pandemie, toen ze tussen 2014 en 2019 met ongeveer 1,3 procent stegen.
Omdat de sector zich blijft aanpassen aan de veranderende voorkeuren van de consument, zullen pakketaanbiedingen waarschijnlijk een populaire keuze blijven voor zonaanbidders.
Belangrijkste punten
• Pakketreizen in Europa worden steeds populairder omdat consumenten op zoek zijn naar meer betaalbare opties.
• De trend zal zich naar verwachting voortzetten, met uitgaven aan pakketreizen die dit jaar 117 miljard dollar bedragen en volgend jaar een nieuwe piek van 125,9 miljard dollar bereiken.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!