In Pakistan hebben de fabrikanten van metaalproducten en lederwaren een nieuwe afzetmarkt aangeboord, maar vaak zijn hun binnenlandse handelspartners en zelfs hun eigen medewerkers van die activiteit niet op de hoogte.
De seksindustrie blijkt immers een belangrijke klant van deze fabrikanten te zijn geworden. Pakistan is echter een bijzonder strikte islamitische maatschappij, waar deze economische activiteit niet altijd zou worden getolereerd. Daarom worden de geproduceerde goederen vaak ook niet op de eigen websites van de fabrikanten aangeboden, maar wordt meestal uitgeweken naar de platformen van de Chinese ecommerce-site Alibaba. De activiteit is dan ook niet zonder gevaar, maar de betrokken bedrijven merken op dat de opdrachten voor de seksindustrie veel grotere winstmarges biedt. Eén van de betrokken bedrijfsleiders getuigt tegenover het magazine The Economist dat de verkoop van zijn gewone productie een overschot van 25 procent biedt, terwijl een afzet op de erotische markt winstmarges tot 200 procent zou kunnen opleveren.
Steekpenningen
In een aantal gevallen blijken de fabrikanten wel ambtenaren steekpenningen te moeten toeschuiven om hun producten de nodige vergunningen te bezorgen. Anderzijds kan ervan worden geprofiteerd van het feit dat vele controleurs niet op de hoogte zijn van de alternatieve toepassingen die voor bepaalde producten kunnen worden gevonden. Een aantal fabrikanten zeggen ook speciale aandacht te hebben voor de organisatie van de productielijnen. Daarbij wordt er vaak voor gezorgd dat alleen enkele ingewijde vertrouwelingen de uiteindelijke afwerking van de producten voor hun rekening nemen, zodat de rest van de werknemers in het ongewisse blijven over de aard en de bestemming van hun arbeid. Critici merken op dat de fabrikanten met hun erotische productie de bevolking zouden kunnen aanzetten tot onzedigheid en illegale seksuele activiteiten, maar de zaakvoerders riposteren dat quasi elk voorwerp door criminelen kan worden gebruikt en de producenten dus niet aansprakelijk kunnen worden gesteld voor eventueel ongepast gedrag van een aantal klanten. (mah)