Opnieuw meer rode prijzen in Colruyt: hoe komt dat?

Opnieuw meer rode prijzen in Colruyt: hoe komt dat?
Photo via Getty Image

Wie vaak een bezoekje brengt aan de supermarktketen Colruyt heeft het misschien al gezien: de winkel gebruikt meer rode prijzen. Nochtans had die enkele jaren geleden het aantal rode prijsetiketten teruggeschroefd. Wat is er aan de hand?


Key takeways

  • Colruyt sleutelt na een wijziging in 2022 opnieuw aan de rode prijzen.
  • De keten wil de rode kleur opnieuw sterker uitspelen. Zo worden de reacties op promoties van concurrenten opnieuw meer uitgelicht. Dat was de voorbije jaren niet het geval.

Context: Colruyt is bekend om zijn rode prijzen.

  • De keten heeft die lange tijd gebruikt om aan te geven wanneer ze onder de prijzen van de concurrenten duikt. Colruyt zette zo de laagsteprijsgarantie extra in de kijker.
  • Maar daar kwam in mei 2022 plotsklaps verandering. Na vijftig jaar besliste de keten om de “rode prijzen” aan te passen. Zo heeft de keten de voorbije twee jaar alleen nog eigen promoties bovenop de laagste prijs in het rood aangeduid. Reacties op een concurrentiële promotie werden niet langer in de spotlight gezet.

Nieuwe aanpassing rode prijzen

In het nieuws: Colruyt heeft intussen de rode prijzen opnieuw gewijzigd. Dat liet woordvoerder Stefan Goethaert, CEO van de winkelketen, afgelopen weekend aan De Tijd weten.

  • “Sinds enkele weken hebben we de kleurcodes van onze etiketten veranderd. We spelen de rode kleur opnieuw sterker uit”, aldus de topman. Sinds september zijn er opnieuw meer rode prijzen te zien. De winkel signaleert op die manier opnieuw dat de geafficheerde prijs een reactie is op de promotie van een concurrent, of een eigen korting is.
    • Waar er voorheen een witte achtergrond was met rode tekst, is dat nu een rode achtergrond met witte tekst.
    • Op het prijsetiket vermeldt Colruyt voortaan ook duidelijk dat het om een reactie gaat op de promotiestunt van een andere winkelketen.

Opgemerkt: Ook de manier waarop Colruyt z’n laagste prijzen in de kijker zet, verandert.

  • “Eerder stond op het prijsetiket in het groot hoe groot de korting was, bijvoorbeeld -33% vanaf drie verpakkingen”, verduidelijkt Eva Biltereyst, woordvoerster bij Colryt, tegenover HLN.be. “Nu zetten we de prijs die je betaalt met de korting groter en het percentage er kleiner onder. Zo moeten klanten zelf minder rekenen en zien ze meteen hoeveel een product dankzij de korting nog kost.”

Duiding: Volgens Goethaert zijn dergelijke wijzigingen noodzakelijk omdat de promogevoeligheid van de klanten is toegenomen.

  • “We hebben lang niet meegedaan aan acties als 1+1 gratis. Nu doen we dat wel. In het hoofd van veel klanten is dat blijkbaar voordeliger dan precies dezelfde 50 procent korting bij aankoop van twee producten”, klinkt het.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.