Opnieuw een btw-verlaging voor de horeca. Duur, maar ook effectief?

Het is een evergreen ondertussen bijna: subsidies hier, fiscale cadeautjes daar, de relance is volop bezig… Of de grote sommen aan publiek geld die daarbij gespendeerd worden allemaal zo nuttig besteed zijn, is maar de vraag.

  • Gisteren was het de beurt aan minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V), die opnieuw de btw op restaurant- en cateringkosten voor de horeca verlaagt van 21 naar 6 procent wanneer cafés en restaurants mogen heropenen. Dat kondigde hij aan in de Kamer.
  • Daar werd erop gewezen dat er nog steeds de vaste kosten zijn voor vele ondernemers in de horeca, maar dat er nul inkomsten zijn. Door de maatregelen tegen de pandemie zijn cafés en restaurants nog altijd verplicht dicht.
  • Van Peteghem heeft nu een aantal voorstellen klaar om de sector verder te ondersteunen, ten eerste dus die btw-korting. De vorige maatregel was immers geldig tot 31 december, ook al was de horeca al vanaf oktober dicht.
  • Het gaat om een erg dure maatregel, die ook omstreden is. Onder meer relancespecialist en econoom Gert Peersman onderstreepte dat in het verleden. Hij wees erop dat de ‘winst’ van die maatregel grotendeels bij bierbrouwers zoals AB Inbev en ook bij de consumenten zelf zal terecht komen. Werkgelegenheid of structurele verbetering van de economie creëert de maatregel niet. Het is dus gewoon een erg inefficiënte manier om met belastinggeld te smijten. Niet de enige uiteraard, in deze periode van extreme overheidsuitgaven.
  • De federale regering maakt zich ondertussen op voor een begrotingscontrole. Die oogt rampzalig. De tekorten lopen enorm op: België is na Spanje koploper in de EU. En de onzekerheid over de economische ontwikkelingen de komende tijd, maakt het er niet makkelijker op. Zeker nu in heel de EU de vaccinatiecampagnes één grote ramp blijken, is er geen fundament om te spreken van een hersteld economisch vertrouwen.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.