Opmars van crypto in de voetbalwereld: tokens en sponsordeals

In verschillende Europese landen start deze weken de voetbalcompetitie weer. De begrotingen bij de topclubs zijn hoger dan ooit. Deels doordat spelers voor veel geld zijn verkocht, maar ook door de komst van cryptocurrencybedrijven die geld steken in de voetbalmarkt.

Bijna failliet. Wie twee jaar geleden de boeken van FC Barcelona bekeek, schudde bezorgd het hoofd. De club had een schuldenberg van maar liefst ruim 1 miljard euro. 

“We moeten nieuwe inkomstenbronnen vinden, de schuld herstructureren en de kosten controleren”, reageerde Joan Laporte, inmiddels president van de club, in een interview met de BBC.

100 miljoen

Die nieuwe inkomstenbronnen lijken gevonden te zijn. Afgelopen week haalde Barcelona 100 miljoen euro binnen door in zee te gaan met Socios.com, een bedrijf dat handelt in cryptomunten voor supporters, zogenoemende fantokens.

Socios.com wordt technologisch partner van de club. Het krijgt voor de miljoenendeal een aandeel van 24,5 procent in de eigen audiovisuele studio van de voetbalclub.

Eerder haalde de Spaanse club al 500 miljoen euro binnen door een kwart van de televisierechten voor de komende 25 jaar aan de Amerikaanse investeringsmaatschappij Sixth Street over te dragen.

Fortuna Sittard

Voetbal is een interessante markt geworden voor cryptobedrijven. Circa 50 clubs, verspreid over de wereld, hebben hun eigen cryptovaluta voor fans. Het gaat om topclubs als Paris Saint-Germain en Juventus, en in ons eigen land doet bijvoorbeeld Fortuna Sittard mee.

Er zijn door de Limburgse club ongeveer 200.000 fantokens uitgegeven. De eerste batch van 100.000 munten was te koop voor 1,50 euro. “De rest ging voor de waarde van de munt, die was iets gezakt”, aldus een woordvoerder.

Op het hoogtepunt, in november 2021, was de munt 3 euro waard. Inmiddels is dat nog maar zestig cent. Een deel van het opgehaalde geld gaat naar de club. Een ander deel naar Socios, als uitvinder van de munt, waar cryptobedrijf Chiliz achter zit. 

Bij bijna alle clubs zie je na de lancering van de munt hetzelfde patroon: De koers van de munt schiet omhoog, om daarna weer flink te zakken. Rijk worden de fans er dus niet van.

Fanmunt zakt in waarde

“Veel tokens zijn ten opzichte van de uitgiftewaarde flink gezakt”, zegt cryptokenner Peter Slagter van cryptoplatform LekkerCryptisch. “Niet zo gek, het zijn financiële producten die met de markt meebewegen. Ze zijn uitgegeven in een tijd dat het goed ging met de markt en nu zitten we in een periode dat financiële bedrijven massaal op hun gat liggen.”

Volgens Slagter kopen twee type mensen de fantokens. Enerzijds de echte fans die de munt kopen omdat er een tegenprestatie tegenover staat. “Vaak heb je als eigenaar van de fantokens recht op iets leuks, bijvoorbeeld een meet and greet met spelers.” Bij Fortuna Sittard mogen fans met een token meestemmen met bepaalde beslissingen van de club.

Extra middel om mee te investeren

“Anderzijds heb je mensen die de fantokens puur kopen om ermee te speculeren. Ze hebben niets met de club zelf en willen geld verdienen. Dat zorgt er ook voor dat de munten zo in waarde fluctueren”, aldus Slagter.

Meer clubs zullen in zee gaan met cryptobedrijven, verwacht de cryptokenner. Voor clubs is het een nieuwe methode om geld binnen te krijgen. “Die kans grijpen ze. Het zijn extra liquide middelen om mee te kunnen investeren in spelers. Wel hoop ik dat fans de munten puur kopen vanwege de fanvoordelen en niet om mee te speculeren. Dat laatste kan gevaarlijk zijn als ze veel munten kopen die verlies maken.”

Sponsorbedrag in Bitcoin

Chiliz is niet het enige aan crypto gelieerde bedrijf dat actief is in de voetbalwereld. In augustus 2021 sloten Ajax en crypto-app Blox een sponsordeal. Blox verbindt zich voor drie jaar aan de club. Hoeveel geld met de deal gemoeid is, is niet bekend. Wel is duidelijk dat Ajax het geld vanwege de beursnotering in euro’s betaald krijgt.

Bij Club Brugge en NEC, twee andere clubs die met Blox in zee gaan, is dat anders. Die clubs krijgen het sponsorbedrag betaald in bitcoin.

Bitcoins voor overwinning

Volgens Slagter vormt dat geen risico voor de club: “Ze kunnen ervoor kiezen om op het moment van ontvangst de bitcoins meteen om te zetten in euro’s. En als het om weinig geld gaat, kun je er ook voor kiezen om de bitcoinportefeuille te houden. Dat heeft Sparta bijvoorbeeld gedaan toen het in 2020 in zee ging met Knaken Cryptohandel.”

Bij bijzondere prestaties, bijvoorbeeld veel goals of een overwinning, kreeg Sparta bitcoins. “De club zag dat puur als extraatje waarbij het geen ramp was als de munt in waarde verloor.”

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.