Ondanks de moeilijke marktomstandigheden mag de Britse autobouwer Rolls-Royce, onderdeel van de Duitse BMW Group, zich dit jaar wellicht op een nieuwe recordverkoop verheugen. Dat heeft Torsten Müller-Ötvös, chief executive van Rolls-Royce, in een gesprek met het gespecialiseerde platform Automotive News gezegd.
Een aantal ontwikkelingen hebben er volgens Müller-Ötvös voor gezorgd dat de luxewagens van Rolls-Royce voor het ongunstige ecosysteem van de industrie minder gevoelig zijn dan de meeste andere merken uit de autosector.
Twee jaar geleden liet Rolls-Royce met een verkoop van 5.152 wagens een absoluut record optekenen, maar dat cijfer zal volgens Müller-Ötvös dit jaar heel waarschijnlijk worden overtroffen.
Hoge vlucht
De wereldwijde autosector maakt een moeilijke periode door. Eerst was er de uitbraak van de coronacrisis, die vele autofabrieken hadden verplicht geruime tijd de deuren te sluiten, terwijl lockdowns de klanten uit de showrooms weghielden.
Toen die problemen stilaan bleken te verdwijnen, werd de sector geconfronteerd met breuken in de bevoorradingsketens, waardoor de fabrikanten met een tekort aan computerchips en andere componenten dienden af te rekenen. Dat leidde opnieuw tot een onderbreking van de productie en het stilleggen van fabrieken.
Er worden voor dit jaar door de meeste merken dan ook opnieuw bescheiden verkoopcijfers in het vooruitzicht gesteld. Bij Rolls-Royce lijkt daarvan echter geen sprake.
“Sinds september vorig jaar hebben de verkopen bij Rolls-Royce een hoge vlucht genomen”, verduidelijkt Torsten Müller-Ötvös tegenover Automotive News. “Rolls-Royce heeft helemaal geen last gehad van productievertragingen door een tekort aan halfgeleiders.”
“BMW Group heeft bij de distributie van de beschikbare voorraden aan het merk immers een hoge prioriteit verleend. Daarbij werd vooral gewezen op de superieure winstmarges die Rolls-Royce bij de verkoop van een auto kan melden.”
“Daarnaast bleek er ook aan de vraag geen gebrek”, geeft Müller-Ötvös aan. “Voor Rolls-Royce zijn de omstandigheden perfect.” De topman maakt daarbij gewag van de beste periode die Rolls-Royce laat optekenen sinds hij twaalf jaar geleden de leiding over het Britse luxemerk kreeg toevertrouwd.
Jonger publiek
“Het merk heeft zijn winst verder kunnen opvoeren door de klanten nog meer mogelijkheden tot een personalisering van hun voertuig aan te bieden”, merkt Müller-Ötvös op. “Een klant besteedt daaraan per wagen inmiddels gemiddeld tussen 70.000 euro en 80.000 euro.”
Müller-Ötvös wijst verder op het programma Coachbuild dat Rolls-Royce heeft ontwikkeld. Dit programma brengt elke twee jaar een nieuw model dat in uiterst kleine volumes wordt geproduceerd en waarvoor een verkoopprijs van verscheidene miljoenen euro kan worden aangerekend.
Opmerkelijk daarbij is volgens Müller-Ötvös ook de relatief jonge leeftijd van de klanten van Rolls-Royce. “De gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce is 43 jaar oud”, verduidelijkt hij. “Geen enkel ander merk uit de BMW Group, waar de koper gemiddeld 47 jaar oud is, heeft een jonger klantenbestand.”
“Deze vaststelling bevestigt trouwens dat de ultrarijke bevolkingscategorie elk jaar jonger en jonger wordt.”
(am)