De Britse sterkedrankenreus Diageo kondigt de ontwikkeling van een fles gemaakt uit papier aan. Zijn whiskymerk Johnnie Walker krijgt begin volgend jaar de primeur.
Diageo beklemtoont dat het papier afkomstig zal zijn van hernieuwbare houtbronnen en er geen plastic aan te pas komt. Na Johnnie Walker wordt het initiatief uitgebreid naar zijn andere merken. Diageo heeft onder meer J&B, Baileys, Smirnoff en Guinness in portefeuille.
Samen met Pilot Lite, een adviesbedrijf dat multinationals helpt bij innovaties, richt Diageo een nieuw verpakkingsbedrijf op, Pulpex. Dat moet uitgroeien tot de wereldleider in duurzame verpakkingstechnologie, via allianties met andere grote consumentengoederengroepen. Pulpex kan alvast al uitpakken met Unilever en PepsiCo als eerste partners.
Met hun gezamenlijke initiatief zeggen de multinationals het gebruik van plastic te willen tegengaan, om dichter bij een circulaire economie te komen.
Lees ook: Coca-Cola pakt uit met eerste lijn flessen uit oceaanplastic