Het Tsjechische leger wordt geconfronteerd met een crisis: het lijkt er niet in te slagen jongeren te werven. Net als de meeste voormalige Sovjet-satellietstaten die nu deel uitmaken van de NAVO, heeft Tsjechië jarenlang de rekruteringsdoelen niet gehaald en worstelt het om de troepen op peil te houden.
De Tsjechen zijn niet alleen. Landen in heel Oost-Europa hebben moeite om nieuwe soldaten te werven en ervaren soldaten te behouden in een regio waar Polen, Hongarije, Roemenië en Slowakije allemaal aan Oekraïne grenzen. De Tsjechen bereikten 56 procent van hun wervingsdoelstelling in 2021, oplopend tot 85 procent in 2022, volgens de meest recente legergegevens.
“We kunnen niets doen zonder mensen – als we uitrusting moderniseren en niet genoeg competente en gemotiveerde mensen hebben, is dat allemaal weggegooid geld”, zei generaal Karol Rehka, het hoofd van de Tsjechische strijdkrachten. “We willen elke potentiële tegenstander in de toekomst afschrikken. Als we niets doen aan het gebrek aan personeel in het leger… kan dat betekenen dat we niet in staat zijn om onze vrede te bewaren en om potentiële vijanden af te schrikken.”
Wervingscampagnes en incentives
Het probleem is om jonge mensen te overtuigen om dienst te nemen voor minder geld dan ze in de privésector kunnen verdienen. Regeringen hebben digitale marketingcampagnes opgezet, bonussen verhoogd en opties overwogen zoals een besluit van het Tsjechische ministerie van Defensie om de medische eisen voor beroepsmilitairen, reservisten en nieuwe rekruten te verlagen. Bovendien is de arbeidsmarkt er zeer concurrerend, aldus generaal-majoor Karol Dymanowski, eerste plaatsvervangend hoofd van de generale staf van de Poolse strijdkrachten.
Ook in Polen, Hongarije en Roemenië zijn er wervingscampagnes vanuit de overheid, alsook diverse financiële en andere incentives om de jongeren te overtuigen.
Hoofdpunten
• De Oost-Europese legers hebben moeite om jongeren in dienst te nemen. Landen in de hele regio missen al jaren de wervingsdoelen.
• Het probleem is niet uniek voor Tsjechië, maar wordt door veel landen in Oost-Europa gedeeld.
• Regeringen hebben digitale marketingcampagnes ingezet en de bonussen verhoogd om jongeren over te halen om dienst te nemen.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!