Ook Laurent Perrier heeft nu champagne van 10 euro per fles

Laurent Perrier, het Franse champagnehuis dat honderden euros aanrekent voor zijn Grand Siècle champagne, promoot zijn ander merk, Jeanmaire, tijdens de nieuwsjaarsperiode aan minder dan 10 euro per fles. Ook Boizel Chanoine Champagne, de producent van de Lanson Noble Cuvée 1996, die 110 euro per fles kost, verkoopt een van zijn merken aan 13 euro per fles. Deze nieuwe prijzen betekenen een koerswijziging in de verkoopsstrategie van de champagnehuizen, nadat de prijs van het gouden vocht de voorbije jaren steeds verder steeg en de hoeveelheid verkochte flessen in twintig jaar is verdubbeld. Maar toegenomen concurrentie van bubbelwijnen als cava en prosecco en de dalende verkoop als gevolg van de globale recessie heeft de omzet van de Franse champagnehuizen afgelopen jaar met gemiddeld 30% doen dalen.

Laurent-Perrier commercialiseert 60% van de flessen die het produceert onder het gelijknamige merk. ‘Jeanmaire is daarop een uitzondering, maar de tijd is rijp om onze strategie aan te passen,’ aldus het bedrijf. Gerenommeerde champagnehuizen als Rémy Cointreau, dat het merk Piper-Heidsieck in portefeuille heeft, weigerde de prijs van champagne te doen zakken en moest dat bekopen met een omzetdaling van 40% tussen januari en september van dit jaar.

Sectorspecialisten waarschuwen voor een ‘beschadiging van de grote champagnemerken’. ‘De kans is niet denkbeeldig dat de prijsverlagingen het imago van het ganse product naar beneden halen’, aldus Michel Brismontier, woordvoerder voor het familiebedrijf Champagne Duval-Leroy.

Ook bij ons zijn de supermarkten aan een zware concurrentiestrijd begonnen met goedkope champagne. Carrefour begon in november met het aanbod van drie champagnes die net geen € 10 kosten. Daarna volgden al snel ook Delhaize en Colruyt, waarop ook Carrefour de prijzen nog verlaagde tot € 8,49 voor een fles De Richevelle Réserve Brut. Inmiddels heeft Colruyt de prijs voor zijn huischampagne Marquis Marmontel al tot € 8,45 doen dalen.

Desondanks lijken ook vele mensen bereid om extra te betalen voor de premiummerken. ‘Wanneer ik champagne drink, wil ik goede champagne drinken,’ zegt een champagneliefhebber.