Ook ‘krimpflatie’ neemt toe: zelfde prijs, kleinere verpakking

Krimpflatie, waarbij producten in omvang of kwantiteit afnemen terwijl hun prijzen gelijk blijven of stijgen, wordt steeds meer opgemerkt in supermarkten over heel de wereld.

De stijging in de consumptieprijzen lijkt maar niet te minderen, ondanks de renteverhogingen van centrale banken. Steeds meer Belgen moeten daardoor terugvallen op hun spaargeld en passen hun uitgavegedrag aan.

Sommige verkopers van voedingsproducten spelen daarop in door de inhoud van hun verpakkingen te verkleinen, zonder de verkoopprijs (evenredig) te laten dalen. Wat krimpflatie wordt genoemd.

Choco

Het fenomeen is zeker niet nieuw en is al decennia op te merken. Vorig jaar verkleinde Nutella-fabrikant Ferrero de verpakkingen van potten choco. 975 gram werd 900 gram en 750 gram werd 700 gram. De prijzen bleven dezelfde.

Maar in tijden van hoge inflatie is deze truc steeds opvallender. Bedrijven worstelen met stijgende kosten voor ingrediënten, verpakking, arbeid en transport en kunnen dat op die manier doorrekenen aan de klant.

“Het komt in golven en we zitten nu in een vloedgolf vanwege de inflatie”, zei Edgar Dworsky, een voorvechter van de consument en voormalig assistent-procureur-generaal in de Amerikaanse staat Massachusetts aan persbureau AP.

Vorig jaar in de herfst begon Dworsky een krimp te zien in de inhoud van dozen ontbijtgranen. Daarna is hij de krimpflatie op de voet beginnen te volgen. Hij merkte dat toiletpapier van het merk Cottonelle van 340 vellen per rol naar 312 vellen per rol ging, en koffie van het merk Folgers ging van 51 naar 43,5 ounce per pak.

Folgers gaf naar eigen zeggen een nieuwe, efficiëntere bonenperstechnologie als reden voor de kleinere pakken koffie, want het aantal kopjes dat je ermee kan zetten zou niet gewijzigd zijn. “We hebben een nieuwe technologie toegepast die het beste uit elke boon haalt. Dat resulteert in een lichter koffiemengsel dat dezelfde smaak levert waar u van houdt, in hetzelfde aantal kopjes”, zo antwoordde het bedrijf op Twitter op een klacht van een klant.

Klanten merken nettogewichten of kleine details, zoals het aantal velletjes op een rol toiletpapier, vaak echter niet op volgens Dworsky. Krimpflatie zou daarom een aantrekkelijke manier zijn voor fabrikanten om met een algemene inflatie en grondstoffentekorten om te gaan. Om toch ook de aandacht van kleinere verpakkingen af te leiden, gebruiken voedingsbedrijven soms felle etiketten en labels.

Zonnebloemolie

Retailwatcher Pierre-Alexandre Billiet (Gondola) zei eerder dit jaar op Radio 1 dat de inhoud van verpakkingen verkleinen “een goede manier is om ondanks de stijgende prijzen de winstmarge intact te houden voor de aandeelhouders”.

Maar volgens Billiet zal dat in deze turbulente, fluctuerende markt niet langer volstaan: “Er zullen alternatieven moeten worden gezocht voor ingrediënten waarvan we er te weinig hebben om aan de vraag te voldoen. En het zal vaker en vaker gebeuren dat de productie zal stil liggen, dat we bepaalde producten zullen missen. Vanaf het derde trimester van dit jaar zal dat schering en inslag zijn, daar zullen we dus snel moeten mee leren leven.”

Het gebeurt namelijk al dat voedingsproducten alternatieven bevatten voor ingrediënten die ze normaal gezien bevatten. Zo kan het bijvoorbeeld dat een product waarbij zonnebloemolie op de ingrediëntenlijst staat, geen zonnebloemolie bevat. Die olie is namelijk voor een groot deel afkomstig van Oekraïne, waar de export enorm vertraagd is.

(mah)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.