Voor de eerste keer in de geschiedenis moeten fabrikanten van batterijen voor elektrische wagens rekening houden met een dalende vraag. De coronacrisis heeft immers de vraag naar elektrische wagens, de belangrijkste klant van de sector, doen afnemen. Dat staat in een rapport van Bloomberg New Energy Finance.
Er wordt echter onmiddellijk aan toegevoegd dat vooruitzichten op langere termijn onverdeeld positief blijven. Er zijn volgens het rapport verschillende ontwikkelingen op komst die tot een definitieve doorbraak zullen leiden.
‘Fabrikanten van batterijen voor elektrische wagens moeten ermee rekening houden dat de vraag naar hun producten dit jaar met 14 procent zal dalen,’ zegt Bloomberg. ‘De effecten van de economische vertraging zullen zich wellicht ook volgend jaar nog laten voelen.’
‘Op langere termijn blijven er echter optimistische vooruitzichten. Autobouwers en nutsbedrijven wijzen erop dat batterijen steeds krachtiger en goedkoper zullen worden, terwijl ze ook op een toenemend toepassingsgebied kunnen rekenen. De technologie zal immers niet alleen in het passagiersvervoer, maar eveneens in andere vormen van transport en de grootschalige opslag van energie toepassingen vinden.’
Hefboom
‘De vraag naar lithium-ion batterijen heeft de voorbije vijf jaar meer dan een verdubbeling gekend,’ betoogt Bloomberg. ‘Tot het einde van dit decennium zal die vraag nog eens met een negenvoud toenemen. Daarnaast gaan ook de kosten van de batterijen snel naar beneden. De voorbije tien jaar zijn die prijzen al met 87 procent gedaald.’
‘De batterij vertegenwoordigt ongeveer 30 procent van de kostprijs van een elektrische wagens. De dalende prijzen zullen ervoor zorgen dat over enkele jaren elektrische wagens en auto’s met benzinemotoren in dezelfde prijscategorie zullen vallen.’
De coronapandemie zou volgens Bloomberg voor de sector mogelijk zelfs een hefboom kunnen zijn. In een aantal landen, waaronder Duitsland en Frankrijk, gebruiken noodhulp voor de autosector om de overstap naar elektrische mobiliteit te versnellen. Tegelijkertijd kan worden vastgesteld dat traditionele autobouwers investeren in startups die in de ontwikkeling van batterijtechnologie zijn gespecialiseerd.
Actieradius
Tevens kan volgens Bloomberg worden vastgesteld dat de actieradius van de batterijen een gigantische evolutie toont. ‘Er worden nu batterijen met een levensduur van twee miljoen kilometer – ongeveer zestien jaar – aangekondigd,’ aldus het rapport. ‘Dat is een gigantisch verschil met de actuele situatie, waar vaak een garantie van 200.000 kilometer wordt meegegeven.’
‘Wagens met benzinemotoren worden gemiddeld na ongeveer 250.000 kilometer verschroot,’ aldus nog het rapport. ‘De verbeterde prestaties van de batterijen zullen er dan ook voor zorgen dat de levensduur van de auto’s kan worden opgevoerd. Bovendien zal de batterij voor vele chauffeurs op de tweedehandsmarkt nog een belangrijke waarde overhouden.’
Tenslotte wijst Bloomberg op de veranderende samenstelling van de batterijen. ‘Onder meer de vervanging van grafiet door silicium zal ervoor zorgen dat de wagen op één batterij-lading de afgelegde afstand met 20 procent kan opvoeren,’ aldus het rapport. ‘Nog andere innovaties zullen de actieradius nog verder opdrijven.’ Maar ook scooters en andere tweewielers zullen volgens de onderzoekers de vraag naar elektrische batterijen verder doen toenemen.