Key takeaways
- Frankrijk en Spanje blijven zich inzetten voor het FCAS-gevechtsvliegtuigprogramma, met als doel indienststelling in 2040.
- Duitsland heeft zijn engagement voor het FCAS-programma als geheel nog niet openlijk bevestigd.
- Arbeidsconflicten, waarbij het Franse bedrijf Dassault en de Duitse vakbond IG Metall betrokken zijn, bedreigen het tijdschema voor de kritieke ontwikkelingsfasen van FCAS.
Frankrijk en Spanje hebben hun betrokkenheid bij het FCAS-programma (Future Combat Air System), een initiatief voor gevechtsvliegtuigen van de volgende generatie, opnieuw bevestigd. Tijdens een recente bijeenkomst in Berlijn was het de bedoeling om de openstaande kwesties in het project aan te pakken, maar Duitsland maakte zijn standpunt niet bekend.
Terwijl Franse en Spaanse vertegenwoordigers hun blijvende steun uitspraken voor FCAS en de deadline van 2040, weigerden Duitse functionarissen publiekelijk commentaar te geven op de uitkomst van de besprekingen, meldt Breaking Defense.
Betrokkenheid Duitsland
De speculatie over de betrokkenheid van Duitsland is toegenomen na berichten die wijzen op een mogelijke vermindering daarvan. Daarbij zou Duitsland zich mogelijk alleen richten op “wingman drone”-vliegtuigen of een gevechtswolksysteem, in plaats van op de ontwikkeling van een volwaardig gevechtsvliegtuig. Die onzekerheid komt deels voort uit de huidige spanningen tussen Franse en Duitse industriële partners.
Machtsstrijd
De Duitse vakbond IG Metall heeft publiekelijk haar wantrouwen geuit tegenover Dassault, het Franse bedrijf dat het project leidt, en heeft opgeroepen tot uitsluiting van het FCAS-programma. Dit standpunt illustreert de bestaande wrijving binnen de multinationale samenwerking, die ook Airbus en het Spaanse bedrijf Indra als belangrijke industriële spelers omvat.
Het ultimatum van IG Metall maakt het voortdurende geschil over de push van Dassault om meer controle te krijgen over de Next Generation Fighter (NGF), de kern van het FCAS, nog ingewikkelder. De machtsstrijd vormt een directe bedreiging voor het tijdschema voor fase 2 van het programma.
Tijdschema onder druk
Hoewel Frankrijk en Spanje hebben verzekerd dat het werk doorgaat, zou het uitblijven van een oplossing voor de onenigheid kunnen leiden tot vertragingen in de lancering van fase 2 van het FCAS, die voor volgend jaar gepland staat. Die fase is essentieel voor de ontwikkeling van sleuteltechnologieën in verband met de NGF, de motor, afstandsdragers, de gevechtswolk en sensoren.
Het FCAS-project was oorspronkelijk ontworpen om de Eurofighter Typhoon en Rafale-gevechtsvliegtuigen te vervangen, met indienststelling gepland voor 2040. Nu het einde van het jaar nadert, neemt de politieke druk op alle belanghebbenden toe om hun meningsverschillen op te lossen en ervoor te zorgen dat het programma op schema blijft voor de ambitieuze streefdatum. (fc)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

