Onzekerheden over Chinese automarkt nemen toe

Steeds meer investeerders maken zich zorgen over de Chinese autobouwer Brilliance Holding, die onder een grote schuldenlast gebukt gaat. De banken van het Chinese staatsbedrijf hebben een comité opgericht om de claims van de crediteurs van Brilliance te coördineren. Brilliance moet dit jaar nog voor meer dan 5 miljard dollar aan leningen terugbetalen.

Brilliance is daarmee een weerspiegeling van de uitdagingen waarmee de Chinese autosector geconfronteerd wordt. Die problemen raken ook de internationale automarkt. Zo bouwt Brilliance, gecontroleerd door de Huachen Automotive Group Holding, in een joint-venture wagens van het Duitse concern BMW voor de Chinese markt.

Overheidsinmenging

‘Er rijzen steeds meer vragen over de Chinese automarkt,’ aldus het persbureau Bloomberg. ‘De situatie wordt zowel door binnenlandse als buitenlandse investeerders van nabij gevolgd. China is immers de grootste automarkt van de wereld en is dan ook voor buitenlandse fabrikanten een belangrijk afzetgebied.’

‘De Chinese automarkt is echter zwaar getroffen door de gevolgen van de coronapandemie en een zwakkere binnenlandse consumptie. Er is bovendien een toenemende bekommernis over een eventuele sterkere controle van de Chinese regering en de impact daarvan op buitenlandse partners van de sector.’

Daarbij wordt erop gewezen dat Brilliance al heeft ingestemd een pakket aandelen aan het staatsconcern Liaoning Transportation Investment te verkopen. Een verdere verkoop van aandelen wordt niet uitgesloten geacht. Daarmee groeit de onduidelijkheid over het toekomstige eigendom van het Brilliance, één van de grootste staatsondernemingen van het land.

‘Buitenlandse partners dreigen dan ook met een aanhoudende onzekerheid geconfronteerd te worden,’ aldus Bloomberg. ‘De Chinese overheid gedraagt zich onvoorspelbaar en kan soms fundamenteel van koers veranderen. Een grotere greep van de overheid op de sector kan ook belangrijke gevolgen hebben voor joint-ventures met buitenlandse partners.’

Pandemie

De geschiedenis van Brilliance Auto gaat terug tot de oprichting van de Chinese Volksrepubliek ruim zeventig jaar geleden. De holding heeft 47.000 medewerkers in dienst en is met vier bedrijven op de beurzen van Hongkong en Shanghai genoteerd.

‘Brilliance maakt echter slechts een beperkte winst en is in belangrijke mate van zijn joint-venture met BMW afhankelijk,’ waarschuwen analisten. ‘Door de coronapandemie zal die joint-venture dit jaar echter met een verkoopdaling worden geconfronteerd. Er rijzen dan ook steeds meer vragen of het bedrijf in staat zal zijn om de volgende twee jaar zijn schuldaflossingen te respecteren.’

Brilliance benadrukt aan al zijn financiële verplichtingen te zullen kunnen voldoen.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20