De groei van de wereldwijde online reclamemarkt begint duidelijke signalen van vertraging te tonen. Dat zegt een studie van consulent Warc. Uit het rapport blijkt dat de wereldwijde reclamebestedingen dit jaar nog een groei met 4,3 procent tot 616 miljard dollar zullen laten optekenen. De online sector is nog altijd de drijvende kracht achter de verdere toename. Wanneer men echter buiten het duopolie van Google en Facebook kijkt, moet men duidelijke tekenen van zwakte op de online markt onderscheiden.
“Vorig jaar liet de reclamemarkt nog een groei met 5,4 procent – het hoogste cijfer in acht jaar – optekenen,” aldus James McDonald, dataspecialist bij Warc. “De vooruitzichten van dit jaar liggen minder hoog.”
Verschuivingen
Aan de top blijkt men anderzijds toch een gezonde groei te kunnen registreren. De sector behoudt zijn aandeel van 0,7 procent in het wereldwijde bruto binnenlandse product. Dat cijfer blijft al een decennium nagenoeg ongewijzigd. “Wanneer men echter dieper in de markt kijkt, moet men een aantal opmerkelijke veranderingen vaststellen,” zegt McDonald. “De online media blijkt zonder Google en Facebook een terugval te kennen.”
“De consequenties kunnen bijzonder grote gevolgen hebben,” zegt McDonald. “Online uitgevers hebben voor dit jaar al een aantal spraakmakende afslankingsoperaties aangekondigd. De uitgevers van gedrukte media zijn al zwaar getroffen door de migratie van online reclamebudgetten. Dat hebben vele bedrijven proberen op te vangen met eigen online platformen.”
“Nu komen echter ook die inkomsten onder grotere druk. Wanneer men het duopolie van Google en Facebook uit de vergelijking wegneemt, tonen de totale uitgaven voor internetreclame – inclusief desktop, mobiel en tablet – dit jaar een daling met 7,2 procent.
Mobiel
“Gecombineerd zal het aandeel van het duopolie op de wereldwijde online advertentiemarkt naar verwachting stijgen tot 61,4 procent, tegen 56,4 procent vorig jaar,” benadrukt McDonald nog. “Volgens de prognoses zullen hun gecombineerde reclame-inkomsten dit jaar een niveau van 176,4 miljard dollar bereiken. Dat is een stijging van 22 procent.”
“De totale online reclamemarkt zou een toename met 12,1 procent tot 287,4 miljard dollar kennen. Daarmee krijgt het internet wereldwijd een aandeel van 46,7 procent in de totale reclamebestedingen. Op die online markt zal het aandeel van mobiele platformen met 21,9 procent oplopen tot 165,7 miljard dollar.”
“Het mobiele platform wordt daardoor het tweede grootste reclamekanaal van de wereld,” verduidelijkt McDonald. “Op enkele belangrijke markten – Australië, Brazilië, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, India, Italië, Japan, Rusland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten – zal de mobiele sector dit jaar al televisie van de eerste plaats verdrijven.”
Ook buitenreclame blijft profiteren van de integratie van digitale activiteiten. Dat geldt vooral voor geavanceerde markten. Het platform zal 2,3 procent groei laten zien. Verder wordt verwacht dat radio dit jaar met 1 procent zal groeien tot 32,5 miljard dollar. Beide platformen zullen daarbij wereldwijd echter marktaandeel moeten inboeten.
Cinema zal een groei van 7,7 procent registreren. De bioscoop is daarmee het enige kanaal buiten de mobiele sector dat dit jaar wereldwijd geen marktaandeel zal verliezen. Bij de reclame-inkomsten van de gedrukte media wordt een daling met 6,9 procent in het vooruitzicht gesteld.