Key takeaways
- Het voorlopige onderzoek naar de crash van een Boeing 787 van Air India wijst uit dat de brandstofschakelaars kort na het opstijgen handmatig werden uitgeschakeld.
- Volgens de cockpitopnames ontkende een van de piloten betrokkenheid bij het afsluiten van de brandstofschakelaars.
- Het onderzoek gaat door en de autoriteiten hebben het toezicht op Air India intussen verstrengd.
Het voorlopige onderzoek naar de crash van een Boeing 787 van Air India, die het leven kostte aan alle 242 passagiers en bemanningsleden, wijst op het opzettelijk afsluiten van de brandstoftoevoer als waarschijnlijke oorzaak. Volgens het rapport dat door de Indiase onderzoeksinstantie is gepubliceerd, werden drie seconden na het opstijgen de schakelaars die de brandstoftoevoer regelen tegelijkertijd uitgeschakeld. Daardoor verloren de motoren onmiddellijk hun vermogen.
De cockpit voice recorder registreerde hoe de ene piloot de andere ondervroeg over de brandstofonderbreking. De aangesproken piloot ontkende enige betrokkenheid. Op de plaats van de crash stonden de brandstofschakelaars in de “aan” stand, wat suggereert dat beide motoren kort voor de inslag opnieuw gestart kunnen zijn. Hoewel het handmatig afsluiten van de brandstoftoevoer gebruikelijk is bij het stilleggen van motoren na een landing of in noodsituaties, zoals bij brand, is er geen bewijs dat zo’n scenario zich voordeed. Luchtvaartexpert John Cox benadrukte de opzettelijke aard van de actie. Een toevallige aanraking van de schakelaars zou volgens hem nooit geleid hebben tot deactivering.
Het onderzoek naar het ongeval gaat door
Het rapport onthult ook dat het vliegtuig van Air India al hoogte verloor nog voor het de luchthaven achter zich liet. Beveiligingsbeelden tonen dat het Ram Air Turbine-noodsysteem zichzelf activeerde. Dit systeem gebruikt de luchtsnelheid om hydraulische of elektrische energie op te wekken in geval van nood. Doorgaans klapt het automatisch uit vanuit de romp of de vleugels. Het ontbreken van enig bewijs van een bird strike versterkt deze theorie.
De voorlopige bevindingen van de Indiase onderzoeksautoriteit bevatten geen aanwijzingen van fouten bij Boeing, de vliegtuigbouwer, of General Electric, de fabrikant van de motoren. Deskundigen van Boeing, de Amerikaanse Federal Aviation Administration en GE namen deel aan het onderzoek.
Strengere controle op Air India
De twee betrokken piloten werden beschouwd als ervaren professionals, met meer dan 19.000 vlieguren. Air India kwam na het ongeval steeds scherper onder toezicht. Eerdere waarschuwingen van het Indiase Directoraat-Generaal voor de Burgerluchtvaart hadden betrekking op overtredingen van de regels inzake de diensttijden van piloten. Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) heeft ook aangekondigd een onderzoek te starten naar Air India Express. (em)
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

