Ondanks versoepelingen in EU-beleid zullen elektrische voertuigen de markt domineren, voorspellen analisten


Key takeaways

  • Europese autofabrikanten krijgen nu meer flexibiliteit bij de overgang naar elektrische voertuigen, zodat ze ook na 2035 nog hybride en auto’s met verbrandingsmotor kunnen blijven verkopen.
  • Het herziene EU-beleid moedigt de productie van kleinere elektrische voertuigen (EV) aan door middel van subsidies, wat de concurrentiepositie ten opzichte van de Chinese markt voor kosteneffectieve EV’s zou kunnen verbeteren.
  • Industrie-experts voorspellen nog steeds dat volledig elektrische voertuigen tegen 2035 de Europese markt zullen domineren, ondanks de verlenging van de deadline.

De Europese auto-industrie heeft nu meer flexibiliteit in de overgang naar elektrische voertuigen dankzij een recent voorstel uit Brussel. Terwijl het oorspronkelijke plan voorzag in een volledige omschakeling naar elektrisch rijden tegen 2035, staat het nieuwe voorstel toe dat hybrides en zelfs conventioneel aangedreven voertuigen ook na die datum nog verkocht mogen worden. De verandering komt na intensief lobbyen door Europese autofabrikanten, die meer tijd wilden om te concurreren met hun snelgroeiende Chinese rivalen.

“Elektrische voertuigen blijven het einddoel”

Analisten geloven dat elektrische voertuigen ondanks die concessie de uiteindelijke bestemming van de industrie blijven, meldt Reuters. De herziene aanpak van de Europese Unie introduceert een nieuwe categorie van kleinere elektrische voertuigen (EV) en moedigt de productie ervan in Europa aan. Het besluit wordt gezien als een grote overwinning voor autofabrikanten, omdat het hen de autonomie geeft om strategische keuzes te maken en uiteindelijk China in te halen op het gebied van winstgevende EV-productie.

Topmerken zoals Mercedes en BMW zullen nu langer de tijd hebben om plug-in hybrides te verkopen voordat ze volledig overstappen op elektrische modellen. Ondertussen zullen spelers op de massamarkt, zoals Stellantis en Renault, profiteren van de nieuwe categorie van kleine, gesubsidieerde EV’s, die tegemoetkomen aan de behoeften van stadsbewoners in heel Europa.

Chinese concurrentie

Het EU-beleid staat in schril contrast met het standpunt van de Verenigde Staten, waar de steun voor EV’s is afgenomen onder de huidige regering. Hoewel Brussel al tarieven heeft ingesteld op EV’s van Chinese makelij, hebben die maatregelen weinig geholpen om de expansie van merken zoals Changan op de Europese markt af te remmen. Chinese bedrijven zijn niet onderworpen aan tarieven op geïmporteerde plug-in hybrides en verschillende van hen blijven modellen met verbrandingsmotoren verkopen op verschillende markten, waaronder Polen, waar het gebruik van EV’s laag blijft.

Oplaadinfrastructuur 

Ondanks het herziene tijdschema voorspellen industrie-experts dat volledig elektrische voertuigen nog steeds de Europese markt zullen domineren tegen 2035. Hoewel sommige voorspellingen een langzamere overgang voorspelden door de bezorgdheid over de afdwingbaarheid van het aanvankelijke verbod, zou het nieuwe beleid de markten meer tijd moeten geven om de cruciale oplaadinfrastructuur te ontwikkelen, waardoor een belangrijk knelpunt in de adoptie van EV wordt aangepakt.

Investeringen

De verandering in het EU-beleid heeft belangrijke gevolgen voor autofabrikanten en toeleveranciers die op basis van eerdere regelgeving zwaar geïnvesteerd hebben in de ontwikkeling en productiecapaciteit van elektrische voertuigen. Die flexibiliteit kan echter ook de samenwerking tussen traditionele autofabrikanten aanmoedigen, wat kan leiden tot de ontwikkeling van meer betaalbare EV’s door platformdeling en joint ventures.

De ontwikkelingen illustreren de behoefte aan consistente beleidskaders voor de lange termijn om effectieve investeringsplanning in de auto-industrie te vergemakkelijken. Zoals industrieleiders hebben benadrukt, is zekerheid cruciaal om zo’n complexe technologische transitie te navigeren. (jv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.