Key takeaways
- Volvo Cars rapporteerde een verkoopstijging van 1 procent in september.
- Sterke prestaties werden gezien in Europa met een verkoopstijging van 23 procent.
- De verkoop van elektrische voertuigen steeg met 43 procent tot 48 procent van de totale verkoop.
Volvo Cars rapporteerde een bescheiden verkoopstijging van 1 procent in september, tot 62.458 verkochte auto’s in vergelijking met vorig jaar. Deze groei deed zich voor ondanks een volatiel en onvoorspelbaar mondiaal marktklimaat.
Het bedrijf benadrukte de sterke prestaties in Europa, de belangrijkste markt, met een verkoopstijging van 23 procent. De verkoop daalde echter zowel in de Verenigde Staten (-22 procent) als in China (-16 procent).
Keepprestaties
Bjorn Annwall, plaatsvervangend CEO en Chief Commercial Officer van Volvo Cars, toonde zich optimistisch over de Europese markt, met name over het succes van hun geëlektrificeerde voertuigen. De verkoop van volledig elektrische en plug-in hybride modellen steeg met 43 procent en vertegenwoordigde 48 procent van de totale verkoop in september. Met name volledig elektrische auto’s waren goed voor ongeveer een kwart van alle verkopen in deze periode.
Daling aandelenkoers
Ondanks deze positieve cijfers daalde de aandelenkoers van Volvo Cars woensdag aan het begin van de ochtendhandel met 2,4 procent en bleef daarmee achter bij de benchmark beursindex van Stockholm, die een lichte stijging liet zien. Deze prestatie volgt op de recente aankondiging van het bedrijf om af te stappen van zijn eerdere doelstelling om in 2030 volledig elektrisch te zijn en om zijn marge- en omzetdoelstellingen naar beneden bij te stellen als gevolg van factoren zoals tarieven en een verminderde vraag naar elektrische voertuigen.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!