L’Oréals omzet stijgt in tweede kwartaal, maar Chinese markt drukt zwaar op groei

L’Oréal, de Franse cosmeticagigant, rapporteerde een omzetstijging van 5,3 procent in het tweede kwartaal, maar de groei was langzamer dan verwacht door een zwakke markt in China.

De like-for-like omzet van het bedrijf bedroeg 10,88 miljard euro, een stijging ten opzichte van 10,35 miljard euro een jaar eerder.

Lage groei over de hele linie

De resultaten van L’Oréal, de traagste groei in een kwartaal sinds ten minste 2022, weerspiegelen een wereldwijde beautymarkt die zich aanpast aan een minder dynamisch verkooptempo na een piek na de pandemie. Luxury bellwether LVMH rapporteerde ook een tragere groei in zijn segment parfums en cosmetica, met een stijging van 4 procent in het tweede kwartaal.

Nicolas Hieronimus, CEO van L’Oreal, had eerder al gewaarschuwd dat de wereldwijde beautymarkt langzamer groeide dan verwacht, met ongeveer 4,5 procent-5 procent, grotendeels door een gebrek aan herstel op de Chinese markt. Shoppers in China bezuinigen op hun uitgaven door zorgen over baanonzekerheid en een langdurige malaise in de vastgoedsector.

Chinese markt weegt zwaar

De economie van ’s werelds nummer 2 groeide in het tweede kwartaal minder dan verwacht, waardoor consumenten minder crèmes en lippenstiften kochten, zowel online als in de winkels. L’Oreal rapporteerde een daling van 2,4 procent in de like-for-like verkopen in Noord-Azië, dat grotendeels wordt gedreven door het vasteland van China.

Op het vasteland van China was de schoonheidsmarkt negatief in het tweede kwartaal door een moeilijke vergelijkingsbasis, verergerd door een blijvend laag consumentenvertrouwen, aldus het bedrijf. Het effect was ook voelbaar in Noord-Amerika, waar de groei sterk vertraagde tot 3,4 procent.

Europa en luxe

Europa bleef echter de zwaartekracht trotseren, met een omzetstijging van 9,7 procent in het kwartaal. De luxedivisie, waartoe YSL Libre parfum en Prada make-up behoren, groeide met 2,8 procent, waarmee de verwachtingen voor een stijging van 1,6 procent werden overtroffen.

De dermatologische schoonheidseenheid van het bedrijf, die La Roche-Posay en CeraVe huidverzorging verkoopt, deed het ook goed met een groei van 10,8 procent. Over het geheel genomen groeide de divisie consumentenproducten van L’Oreal, waartoe de mascara’s van L’Oreal Paris en de huidverzorging van Garnier behoren, met 6,7 procent.

Invloed op aandelen

Aandelen in L’Oreal, Europa’s op vijf na meest waardevolle beursgenoteerde bedrijf met een marktkapitalisatie van ongeveer 211 miljard euro, hebben dit jaar tot nu toe 12 procent verloren, vergeleken met een daling van 31 procent bij de Amerikaanse concurrent Estee Lauder.

Ondanks de uitdagingen blijft L’Oréal zich inzetten voor haar groeistrategie en richt het bedrijf zich op het stimuleren van innovatie en digitale transformatie in al haar bedrijven. De sterke prestaties van het bedrijf in Europa en de luxedivisies bieden een sprankje hoop voor beleggers die zich zorgen maken over de impact van de vertragende Chinese markt op de wereldwijde schoonheidsindustrie.

Key Takeaways

• De omzet van L’Oréal steeg in het tweede kwartaal met 5,3 procent, maar de groei was lager dan verwacht door een zwakke markt in China.
• De vergelijkbare omzet van het bedrijf kwam uit op 10,88 miljard euro, een stijging ten opzichte van 10,35 miljard euro een jaar eerder.
• Europa bleef de zwaartekracht trotseren, met een omzetstijging van 9,7 procent in het kwartaal.

Wil je toegang tot alle artikelen, abonneer je dan hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.