Een document dat online is gezet door de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) heeft enkele kenmerken onthuld van de Cybertruck, de enorme pick-up truck van Tesla. Het gevaarte zal (erg) zwaar en (erg) duur zijn, wat geen verrassing is. Maar het voertuig moet wel voldoen aan de Europese wetgeving.
In het nieuws: Wat onthult het document van het Amerikaanse federale agentschap?
- In eerste instantie zal Tesla alleen een Cybertruck met vierwielaandrijving en 2 motoren aanbieden.
- Dit zal onvermijdelijk een impact hebben op het gewicht, dat in alle configuraties meer dan 3,5 ton zal bedragen. Het gewicht van de driemotorige versie zou zelfs oplopen tot 4,5 ton.
- In elk geval zal er in 2024 geen versie met één motor en vierwielaandrijving zijn, wat het voor Elon Musk zo goed als onmogelijk maakt om de startprijs beperkt te houden tot 40.000 dollar. Die doelstelling was in ieder geval erg ambitieus, want dat is bijna 10.000 dollar minder dan zijn belangrijkste rivalen: de F-150 Lightning en de Rivian R1T.
Gevolgen: In Europa en België heb je een C1-rijbewijs nodig om een voertuig tussen 3,5 en 7,5 ton te mogen besturen. Een vrachtwagenrijbewijs dus, tenzij Tesla zijn voertuig aanpast om het lichter te maken. Maar dat zal ten koste gaan van bepaalde opties, zoals de kogelvrije carrosserie of het motortype.
De Cybertruck, Tesla’s redder of val?
Na een achterstand op de Europeanen staan Amerikaanse consumenten nu te popelen om elektrische voertuigen te kopen. Maar terwijl Tesla de markt domineerde met 62 procent van de verkoop van elektrische voertuigen in het eerste kwartaal, is het marktaandeel nu gekrompen tot ongeveer 50 procent.
- De firma zet zwaar in op de lancering van de beroemde Cybertruck, waar we al sinds 2019 over horen. De massaproductie wordt eind 2024 verwacht, volgens de jongste berichten.
- Musk tweette dat de eerste leveringen van de Cybertruck nu gepland staan voor 30 november.
- Hij beschreef de pick-up als Tesla’s “beste product tot nu toe”, maar temperde ook de verwachtingen in de marge van de kwartaalresultaten. “Het is een geweldig product, maar financieel zal het, ik weet het niet, een jaar tot 18 maanden duren voordat het een significante bijdrage levert aan een positieve kasstroom. Ik wou dat het anders was, maar dat is gewoon mijn beste gok”, klonk het.
- Musk gaat zelfs zover om toe te geven dat Tesla “zijn eigen graf heeft gegraven” met dit voertuig. De Cybertruck moet dus een succes worden.
De presentatie van drie jaar geleden:
(ns/evb)