Key takeaways
- Oezbekistan wil tegen eind 2025 5,2 miljoen banen creëren en meer dan één miljoen mensen een beroepsopleiding aanbieden.
- Om de vaardigheidskloof te dichten stemt Oezbekistan opleidingsprogramma’s af op vacatures en stimuleert het de deelname van werkgevers.
Oezbekistan ondergaat een belangrijke transformatie in zijn benadering van de ontwikkeling van arbeidskrachten. Het land erkent de snelle evolutie van de wereldwijde arbeidsmarkten door automatisering, artificiële intelligentie (AI) en veranderende economische eisen en gaat verder dan alleen het creëren van banen. De focus ligt nu op het uitrusten van werknemers met de vaardigheden die ze nodig hebben om mee te groeien in een dynamische economie.
Verschillende doelstellingen en behoeften
Deze heroriëntatie is gericht op het bereiken van verschillende doelstellingen, waaronder de werkgelegenheidsresultaten verbeteren, de armoede terugdringen en ervoor zorgen dat het beroepsonderwijs is afgestemd op de realiteit van de arbeidsmarkt. Er zijn ambitieuze doelen gesteld, waaronder het creëren van 5,2 miljoen banen, beroepsopleidingen voor meer dan een miljoen mensen en het uit de armoede halen van 1,5 miljoen mensen tegen eind 2025.
De regering erkent de uiteenlopende behoeften van de beroepsbevolking. De strategie is dus gericht op het ondersteunen van nieuwkomers op de arbeidsmarkt, zoals universitair afgestudeerden, terugkerende migranten en mensen die op zoek zijn naar betere vooruitzichten op een baan.
Opleidingsprogramma’s afgestemd op vacatures
Om de toegang tot praktijkopleidingen te verbeteren, heeft Oezbekistan zijn netwerk van centra voor beroepsvaardigheden uitgebreid. Momenteel hebben 80 centra gezamenlijk de capaciteit om ongeveer 250.000 mensen per jaar op te leiden. Er worden korte cursussen, variërend van 1 tot 6 maanden, aangeboden in beroepen waar veel vraag naar is, zoals webprogrammering, vreemde talen en opkomende functies in de dienstensector, zoals callcenteroperators en human resources.
Ondanks deze inspanningen blijven er uitdagingen bestaan. Er gaapt een vaardigheidskloof tussen opleidingsprogramma’s en de vraag van de arbeidsmarkt. Bijna 45 procent van de werkgevers geeft aan moeite te hebben met het vinden van geschoolde werknemers. Om dit aan te pakken, hanteert Oezbekistan een meer gecoördineerde aanpak, waarbij opleidingsprogramma’s worden afgestemd op vacatures. De arbeidsbureaus van de staat fungeren als tussenpersoon die werkzoekenden aan geschikte vacatures koppelt.
Partnerschappen met de privésector en digitale hulpmiddelen
Oezbekistan erkent het belang van de privésector en onderzoekt samenwerkingen om het aanbod van opleidingen en de infrastructuur te verbeteren. Investeringen van bedrijven in centra voor beroepsvaardigheden kunnen leiden tot renovaties en de ontwikkeling van meer gespecialiseerde opleidingsprogramma’s.
Ook worden er digitale hulpmiddelen geïmplementeerd om een transparantere en efficiëntere arbeidsmarkt te creëren. Een nieuw digitaal platform, dat in 2026 gelanceerd wordt, zal werkgevers en werkzoekenden rechtstreeks met elkaar in contact brengen.
Kwetsbare gemeenschappen
In november 2025 zal Oezbekistan een “beroepsopleidingsvoucherprogramma” invoeren om beroepsopleidingen toegankelijker te maken. Deze vouchers zullen werken als leningen die de kosten van de opleiding dekken. Terugbetaling wordt verwacht zodra de opleiding is afgerond en een baan is bemachtigd. Er zal ook financiële steun in de vorm van maandelijkse toelagen worden verstrekt aan kwetsbare groepen tijdens hun opleiding.
Dat het land zich inzet voor inclusieve ontwikkeling blijkt uit de prioriteit die het geeft aan het ondersteunen van kwetsbare gemeenschappen. Mensen met een handicap, overlevenden van huiselijk geweld, wezen en mensen die in armoede leven, krijgen voorrang bij de toegang tot vacatures en kansen dicht bij huis. Zo worden de belemmeringen die gepaard gaan met reizen en verhuizen geminimaliseerd.

