Fastfoodketen McDonald’s zal in de komende maanden een aantal van zijn restaurants in Oekraïne heropenen. De hamburgergigant draagt daarmee uit dat het door oorlog verscheurde land naar een zekere mate van normaliteit terugkeert.
Het bedrijf sloot eerder zijn Oekraïense restaurants na de invasie van Rusland, bijna zes maanden geleden. Onderwijl bleef de fastfoodketen het salaris van meer dan 10.000 medewerkers in het land doorbetalen.
Op donderdag maakte het bedrijf bekend dat het zal beginnen met de geleidelijke heropening van een aantal restaurants in de hoofdstad Kiev en het westen van Oekraïne. “We hebben uitgebreid gesproken met onze werknemers, die een sterk verlangen hebben geuit om weer aan het werk te gaan”. Dat zei Paul Pomroy, de corporate senior vicepresident van internationale markten. “In de afgelopen maanden is de overtuiging dat dit een klein maar belangrijk gevoel van normaliteit zou ondersteunen, sterker geworden”.
Andere westerse bedrijven, zoals Nike, KFC en Mango, hebben hun deuren ook al heropend in het land.
McDonald’s heeft 109 restaurants in Oekraïne, maar heeft niet gezegd hoeveel er weer open zullen gaan. Het bedrijf zei dat het de komende maanden met leveranciers zal samenwerken om voorraden naar de restaurants te brengen en zijn winkels voor te bereiden. Ook worden er veiligheidsprocedures ontwikkeld terwijl de oorlog in het oosten nog steeds woedt.
Krachtig symbool gedurende de Koude Oorlog
Terwijl de hamburgergigant in Oekraïne weer tot leven komt, lijkt een heropening in Rusland uitgesloten. Het bedrijf heeft zijn 850 restaurants verkocht aan de Rus Alexander Govor. Als onderdeel van de verkoopovereenkomst beloofde de nieuwe eigenaar om alle 62.000 werknemers in Rusland in dienst te houden. De financiële voorwaarden van de deal zijn niet bekend gemaakt.

Gover is van plan om eind dit jaar zeker 200 filialen te hebben geopend van zijn nieuwe fastfoodketen genaamd “Vkusno & Tochka”, wat zich laat vertalen als “Smakelijk en dat is het”.
Met de verkoop van McDonald’s verdween een krachtig symbool van het Amerikaanse kapitalisme in het land. Het was een van de eerste westerse merken die er zijn deuren opende toen de Sovjet-Unie uiteenviel en de Russen voor het eerst kennismaakten met de westerse consumptiemaatschappij.
(as)