Key takeaways
- Northvolt verlaagt haar personeelsbestand met 20 procent als gevolg van productieproblemen en een matige vraag naar elektrische voertuigen.
- Het bedrijf heeft zijn ambities teruggeschroefd en concentreert zich op het versnellen van de initiële productiecapaciteit van batterijcellen bij Northvolt Ett.
- Ondanks het binnenhalen van belangrijke orders blijft Northvolt onrendabel, met een verlies van 1,2 miljard dollar vorig jaar.
Northvolt staat voor uitdagingen te midden van wereldwijde concurrentie
Northvolt, Europa’s grootste concurrent op de markt voor batterijen voor elektrische voertuigen (EV), staat voor grote uitdagingen. Het bedrijf kondigde plannen aan om het personeelsbestand in te krimpen met 1.600 banen, ongeveer 20 procent van het wereldwijde personeelsbestand, voornamelijk in de Northvolt Ett fabriek in Skelleftea, Zweden. Deze beslissing wordt genomen te midden van productieproblemen, een matige vraag naar EV’s en hevige concurrentie van Chinese accufabrikanten.
Kostenbesparende maatregelen en verschuiving in strategie
Om de kosten te beperken, heeft Northvolt haar ambities teruggeschroefd en is ze afgestapt van haar oorspronkelijke doel om een uitgebreid dienstenpakket aan te bieden dat de productie van materialen, de productie van batterijen en recycling aan het einde van de levensduur omvat. De focus van het bedrijf ligt nu op het versnellen van de initiële productiecapaciteit van 16 gigawattuur (GWh) aan batterijcellen per jaar in Northvolt Ett, terwijl een geplande uitbreiding die de capaciteit met nog eens 30 GWh zou hebben vergroot, wordt uitgesteld.
Wijde problemen in de sector en druk op de markt
De problemen van Northvolt zijn indicatief voor een breder probleem binnen de Europese EV-batterijsector. Het bedrijf heeft vertragingen opgelopen bij het uitvoeren van orders en heeft te kampen gehad met tegenslagen bij het opschalen van de productie, wat in juni leidde tot de annulering van een order van 2 miljard dollar door BMW.
Financiële uitdagingen en onzekerheid in het verschiet
De groei van de vraag naar EV’s is ook achtergebleven bij eerdere prognoses, waardoor het concurrentielandschap, dat wordt gedomineerd door Chinese spelers die 85 procent van de wereldwijde productie van batterijcellen in handen hebben, verder is verscherpt. Ondanks het binnenhalen van meer dan 50 miljard dollar aan orders van prominente klanten zoals Volkswagen, blijft Northvolt niet winstgevend. Vorig jaar leed het bedrijf een verlies van 1,2 miljard dollar, tegenover 285 miljoen dollar het jaar daarvoor.
Vertrouwen van de directie en toekomstplannen
Ondanks de uitdagingen gelooft de leiding van Northvolt dat het bedrijf deze obstakels kan overwinnen en er sterker uit kan komen. Ze benadrukken de noodzaak om prioriteit te geven aan de kernactiviteiten van het bedrijf en zich te verzekeren van voortdurende steun van belanghebbenden, waaronder klanten, aandeelhouders, kredietverstrekkers en nationale overheden. De toekomst van het bedrijf hangt af van een succesvolle strategie die knelpunten in de productie aanpakt, financiering veilig stelt en uiteindelijk bijdraagt aan de concurrentiepositie van Europa op de wereldwijde EV-markt.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!