Nord Stream-explosies: dan toch de Russen?

Volgens het Deense leger voer enkele dagen voor de explosies aan de Nord Stream-pijpleidingen een Russisch kraanschip in de buurt van de pijpleidingen. Dit schip is speciaal gebouwd voor onderwateroperaties, en is uitgerust met een mini-onderzeeër.

Waarom is dit belangrijk?

De ontploffing van de Nord Stream-pijplijnen dateert al van 26 september vorig jaar, maar het onderzoek is nog lang niet afgerond. Momenteel kan enkel worden gezegd dat het om sabotage ging van de pijplijnen die Russisch gas naar Duitsland voerden. Wie achter de sabotage zat, is nog onduidelijk: de Amerikaanse overheid en pro-Oekraïense groeperingen worden genoemd, maar ook Rusland is een mogelijke kandidaat.

In het nieuws: Een onderzoek van het Deense leger wijst in de richting van Rusland.

  • In een artikel in de Deense krant Dagbladet Information wordt bevestigd dat een schip van de Deense marine, het patrouilleschip P524 Nymfen, in totaal 112 foto’s kon nemen van Russische schepen. Die voeren op 22 september rond in de buurt van waar de explosies vier dagen later plaatsvonden.
  • Concreet gaat het om twee sleepboten en het reddingsschip SS-750. De schepen voeren enkele dagen voordien vanuit de Russische economische zone richting de Deense. Daarbij passeerden ze de plek van de explosies. De schepen zetten hun AIS af, hun automatisch identificatiesysteem waarmee satellieten en andere schepen hen kunnen zien op radar. Bevestigen of de schepen echt in de buurt van de pijplijnen voeren lukte dus niet.
  • Tot nu: na onderzoek van de Deense krant, moest de marine toegeven de foto’s niet te kunnen vrijgeven. Deze vonden hoe dan ook plaats in de buurt van de pijplijnen. Ook de SS-750 was daar, zo bevestigt de marine.

De essentie: Dat laatste schip zou wel eens een rol hebben kunnen spelen bij de sabotage.

  • De SS-750 is een kraanschip. Het wordt door het Russische leger gebruikt voor onderwateropdrachten. Daarbij maakt het gebruik van een mini-onderzeeër, die gebruikt kan worden voor herstellingswerken (onder meer van kabels).
  • Begin september werd het schip nog ingezet bij duiktesten van twee Russische onderzeeërs. De Kronshtadt en Ufa, twee nieuwe duikboten, zitten nog in de testfase, en moeten nog ‘leren’ duiken. Volgens een persbericht van het Russische ministerie van Defensie op 6 september, was ook de SS-750 hierbij aanwezig.
  • De testen vonden echter plaats in een volledig ander deel van de Baltische Zee. Daarmee kan de aanwezigheid van het kraanschip in de buurt van de explosie-site dus nog niet verklaard worden. Wel zou dit kunnen betekenen dat de SS-750 gezelschap kreeg toen het daar rondvoer. Zo schrijft Oliver Alexander, een onafhankelijk onderzoeker, in zijn Substack-nieuwsbrief. Op 29 september, net na de explosies, werd dit ook al verondersteld. Toen schreef CNN: “Russische onderzeeërs werden ook gespot, niet ver van deze gebieden, zo vertelde een van de inlichtingenofficieren.

De onderzeeërs: Alexander haalt in zijn nieuwsbrief nog enkele interessante zaken aan, die zouden wijzen op de aanwezigheid van Russische onderzeeërs bij de explosies.

  • Volgens de laatste informatie lagen in september vorig jaar drie onderzeeërs voor anker in de Russische marinebasis van Kronstadt. Op satellietbeelden van 22 september zijn er slechts twee te zien. De derde, waarschijnlijk de Ufa, wordt pas op 13 oktober terug gespot. De kans bestaat dus dat de onderzeeër meevoer met de SS-750, naar de plek van de ramp.
  • Absolute duidelijkheid over de betrokkenheid van schepen bij de sabotage zijn er voorlopig nog niet. Zelfs de rol van Rusland is nog onduidelijk: ook de Verenigde Staten worden verdacht de pijplijnen te hebben opgeblazen. Vooral Seymour Hersh, een gerenomeerd journalist, wijst richting de CIA.
  • Daarnaast werd in maart ook een nieuwe theorie gelanceerd. Die wijst naar een pro-Oekraïense groep. De groep zou een jacht gehuurd hebben om op 6 september de explosieven te planten op de pijplijnen. Die theorie is echter niet waterdicht.
Meer