Nog weinig zeelui ver van huis geblokkeerd; China zorgt voor nieuwe dreiging

Het aantal zeelui dat wereldwijd op zee geblokkeerd zit, heeft de voorbije periode een aanzienlijke daling gekend. De situatie blijft momenteel relatief stabiel, maar een nieuwe toename van infecties met het virus Covid-19 in China is een reden van bezorgdheid. Dat heeft het Global Maritime Forum gemeld.

Na de uitbraak van de wereldwijde coronapandemie raakten vele scheepsbemanningen ergens ver van huis geblokkeerd. Om de situatie op te volgen lanceerde het Global Maritime Forum bijna twee jaar geleden de Neptune Declaration Crew Change Indicator gelanceerd.

Die indicator is nu tot het laagste niveau gezakt sinds het systeem werd geïntroduceerd. Daarbij wordt opgemerkt dat tijdens het laatste kwartaal van vorig jaar nog slechts 2,7 procent van alle zeevarenden na afloop van hun contract nog altijd aan boord van een schip geblokkeerd zit. Dat betekende een daling met 0,6 procentpunt tegenover het kwartaal voordien.

Tegelijkertijd daalde het percentage zeevarenden dat langer dan elf maanden aan boord van schepen blijft tot slechts 0,2 procent is gedaald. Dat betekende een daling met 0,1 procentpunt tegenover het kwartaal voordien.

“De statistieken evolueren in de goede richting, maar de cijfers vertegenwoordigen nog steeds duizenden zeevarenden die niet aan het werk kunnen of niet naar huis kunnen terugkeren zoals de bedoeling was”, merkte Susanne Justesen, directeur personeel bij het Global Maritime Forum, op.

“Bovendien blijkt dat de zeevarenden vaak niet als belangrijke werknemers worden behandeld. Dit dreigt een wereldwijd probleem te worden wanneer de pandemie opnieuw de kop opsteekt of wanneer we in de toekomst met een soortgelijk probleem worden geconfronteerd.”

Verder werd opgemerkt dat de recente versoepeling van de beperkingen in China zowel bemoedigend als zorgwekkend moet worden genoemd. “China heeft onlangs zijn nationale beleid voor de strijd tegen het virus Covid-19 officieel versoepeld, waarbij onder meer de meeste beperkingen voor het wisselen van bemanning en walverlof zijn opgeheven”, werd er aangevoerd.

“De eisen inzake quarantaine werden weliswaar geschrapt, maar het is duidelijk dat de lokale en centrale overheden in China nog niet op één lijn zitten. Aangevoerd wordt dat de wisseling van bemanningen in China sterk afhankelijk is van lokale agenten.”

“Bovendien bleek dat China na de versoepeling van zijn coronabeleid, opnieuw met een piek in het aantal besmettingen te maken kreeg”, wordt er nog gewaarschuwd. “Door een gebrek aan transparantie van de kant van China is het moeilijk om de volledige omvang van de laatste toename te bepalen. Dit kan ook voor scheepsbemanningen opnieuw aanzienlijke gevolgen hebben.”