Key takeaways
- Nissan wil de variabele kosten met 250 miljard yen (1,55 miljard euro) verlagen door de efficiëntie te verbeteren en daarbij gebruik te maken van de praktijken van Chinese leveranciers.
- De autofabrikant wil de totale kosten met 500 miljard yen (3,1 miljard euro) verlagen tegen maart 2027, onder andere door personeelsvermindering en productieconsolidatie.
- Nissan is van plan de relaties met leveranciers te versterken, waaronder leveranciers in China die wereldwijd uitbreiden.
Nissan streeft naar een aanzienlijke kostenverlaging, met name een verlaging van de variabele kosten met 250 miljard yen (1,55 miljard euro) als onderdeel van een breder efficiëntie-initiatief. Om dit doel te bereiken, onderzoekt de autofabrikant de praktijken van zijn Chinese leveranciers, die bekend staan om hun kosteneffectiviteit en innovatieve aanpak.
Tatsuzo Tomita, hoofd van Nissans totale transformatie van geleverde kosten, benadrukte dat het bedrijf graag wil leren van het gebruik van gestandaardiseerde onderdelen door Chinese leveranciers en hun nauwe samenwerking met ontwerpteams. Hij benadrukte de uitdaging om deze methoden aan te passen aan de bestaande en toekomstige voertuigmodellen van Nissan.
Breder plan van Nissan
Deze kostenbesparende inspanning maakt deel uit van een breder turnaroundplan waarbij het personeelsbestand met ongeveer 20.000 personen wordt teruggebracht en zeven productielocaties worden geconsolideerd. Het algemene doel is om tegen maart 2027 een totale kostenbesparing van 500 miljard yen (3,1 miljard euro) te realiseren. De helft van deze besparingen zal voortkomen uit het verlagen van de vaste kosten, de andere helft uit het verlagen van de variabele kosten. Nissan streeft ernaar om in dezelfde periode operationele winst en een positieve vrije kasstroom te realiseren binnen de auto-industrie.
Tomita zei dat Nissan zijn leveranciersbestand niet wil verkleinen, maar eerder de samenwerkingsrelaties wil versterken. Hij wees op de wereldwijde uitbreiding van Chinese leveranciers, die activiteiten hebben opgezet in landen als Hongarije, Marokko en Turkije. Nissan ziet deze leveranciers dan ook als potentiële partners in de toekomstige internationale strategie.
Vertrouwen in het bereiken van doelen
Tomita erkende het ambitieuze karakter van het doel om de variabele kosten met 250 miljard yen (1,55 miljard euro) te verlagen, maar gaf aan er vertrouwen in te hebben dat dit haalbaar is zolang Nissan het huidige momentum weet vast te houden. Dat momentum wordt gevoed door de actieve instroom van duizenden ideeën van werknemers. De impact van deze kostenbesparende maatregelen zal naar verwachting tegen het einde van het jaar of begin volgend jaar duidelijker worden, aangezien de effecten variëren per automodel. (jv)

