Nissan verlaagt productie in grootste Japanse fabriek door zwakke vraag in VS

Nissan verlaagt productie in grootste Japanse fabriek door zwakke vraag in VS
Photo by VCG/VCG via Getty Images

Nissan, een van de grootste Japanse autofabrikanten, heeft de geplande productie in zijn grootste Japanse fabriek deze maand met een derde verlaagd, aldus twee bronnen die bekend zijn met de zaak. De verhuizing zal naar verwachting resulteren in een aanzienlijke vermindering van de productie van zijn vlaggenschip crossover-model.

Het bedrijf rapporteerde een bijna volledige vernietiging van de winst van april tot juni en verlaagde de vooruitzichten voor het hele jaar nadat het gedwongen werd om grote kortingen te geven op de Amerikaanse markt. Dit benadrukt het toenemende risico dat Nissan loopt op zijn grootste markt. In tegenstelling tot rivalen Toyota en Honda biedt Nissan geen hybride modellen aan in de VS, waardoor het bedrijf de recente vraag van Amerikaanse consumenten naar hybride auto’s misloopt.

Teruggeschroefde productie

Nissan is van plan om deze maand iets minder dan 25.000 auto’s te produceren in de Kyushu-fabriek in het zuidwesten van Japan. Het bedrijf verwacht ongeveer 10.000 van de Rogue crossover voor de export te maken in de fabriek, de helft van wat het eerder had gepland. Het lijnpersoneel in Kyushu werkt nu minder dan de gebruikelijke acht uur per dag vanwege de teruggeschroefde productie.

Nissan zat met een opeenhoping van 2023 modellen van de Rogue in de VS, die moeilijker te verkopen waren met de uitrol van het 2024 model. Het bedrijf moest agressieve aanbiedingen doen om het 2023-model weg te krijgen, terwijl de agressieve promotie van de 2024 met een hogere marge achterwege bleef.

Uitdagingen

Nissans strijd op de Amerikaanse markt zal volgens analisten waarschijnlijk aanhouden. Seiji Sugiura, een analist bij Tokai Tokyo Intelligence Laboratory, zei dat zelfs als Nissan probeert luxe of dure auto’s te verkopen, het niet dat soort merkkracht heeft in de Verenigde Staten. “Ze moeten kortingen geven, ze moeten verkopen met incentives,” zei hij.

Nissan heeft zich ook laten verrassen door geen hybride auto’s aan te bieden op de Amerikaanse markt, door erop te wedden dat Amerikaanse consumenten geïnteresseerd zouden zijn in benzineauto’s of EV. Dit zal waarschijnlijk blijven wegen op de prestaties van het bedrijf. Op de Amerikaanse markt verschuift de vraag naar hybride auto’s en de lancering van hybride auto’s door Nissan wordt pas in 2026 verwacht.

Wereldwijde uitdagingen

Wereldwijd staat de voorraad van Nissan nu op 640.000 voertuigen, het hoogste niveau in meer dan vier jaar. De toestand van de Amerikaanse activiteiten betekent nog een complicatie voor een autofabrikant die al jaren te maken heeft met een krimpend marktaandeel in China. De VS en China zijn Nissans twee grootste markten en de opkomst van machtige nieuwe spelers in China zoals BYD kan betekenen dat de Japanse autofabrikant uiteindelijk nog afhankelijker wordt van de VS als de vooruitzichten in China krimpen.

De problemen van het bedrijf hebben vragen opgeroepen over het vermogen om de ambitieuze doelen te halen, waaronder het doel om de wereldwijde verkoop met 1 miljoen voertuigen te verhogen en tegelijkertijd de kosten te verlagen om de winstgevendheid te verbeteren.

Key Takeaways

  • Nissan heeft deze maand de geplande productie in zijn grootste fabriek in Japan met een derde verlaagd.
  • De verhuizing zal naar verwachting leiden tot een aanzienlijke vermindering van de productie van het crossover-model Rogue.
  • Nissans problemen op de Amerikaanse markt zullen waarschijnlijk aanhouden door een gebrek aan hybride aanbiedingen.

Wil je toegang tot alle artikelen, abonneer je dan hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00