Nissan staakt ontwikkeling nieuwe verbrandingsmotoren voor Europa

Ashwani Gupta, COO (chief operating officer) van het Japanse autoconcern Nissan, meldde dinsdag dat zijn bedrijf heeft besloten om te stoppen met de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren voor Europa. Alleen voor de Amerikaanse markt zal nog op beperkte schaal worden doorgegaan met de fabricatie van zulke motoren, schrijft de Japanse zakenkrant Nikkei.

Waarom is dit belangrijk?

Nissan is een van de vele bekende bedrijven die een elektrificatiestrategie nastreven. Zo zei Volvo Cars in maart vorig jaar van plan te zijn om tegen 2030 een "volledig elektrisch autobedrijf" te worden. Elders heeft BMW Group gezegd dat tegen 2030 ten minste de helft van zijn leveringen volledig elektrische voertuigen moeten zijn. Ook dit maakt deel uit van de energietransitie.

Een belangrijke reden achter de beslissing, zei Gupta tijdens een interview met de Amerikaanse zakenzender CNBC, was de komst van Euro 7, de strengere set emissienormen uitgevaardigd door de Europese Unie (EU). Die zorgt ervoor dat auto’s met verbrandingsmotoren gewoonweg niet meer rendabel zijn.

Gupta benadrukte dat het besluit betrekking had op de ontwikkeling van nieuwe ICE-motoren, en niet op de types die reeds op de markt zijn.

Elektrisch rijden

Nu wil Nissan zich vrijwel volledig concentreren op elektrische voertuigen. De aankondiging past binnen het plan van Renault-Nissan-Mitsubishi, ’s werelds op twee na grootste autogroep, om 23 miljard euro in elektrisch rijden te steken, schrijft AutoWeek. Alleen voor pick-ups die bestemd zijn voor de Noord-Amerikaanse markt, maakt het merk nog een uitzondering.

Het bedrijf zei te streven naar de uitrol van 23 nieuwe geëlektrificeerde modellen tegen 2030, waarvan vijftien volledig elektrische types. Naast de elektrificatie van zijn wagenpark wil Nissan geld pompen in nieuwe fabrieken voor batterijen van elektrische voertuigen. Het bedrijf wil zijn batterijproductie opvoeren tot 52GWh in 2026 en 130GWh in 2030.

Japan

Nikkei stipt ook aan dat Nissan het eerste Japanse automerk is dat besluit om zo goed als volledig te stoppen met de ontwikkeling van nieuwe benzine- en dieselmotoren. Concurrent Toyota steekt weliswaar tientallen miljarden euro’s in elektrisch rijden, maar produceert tegelijkertijd nog hybrides en wagens met verbrandingsmotoren.

(mah)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.