De spoorwegenmaatschappij NMBS heeft zondag de nieuwe dienstregeling gelanceerd. Er rijden nu elke week 400 extra treinen. Bedoeling is om tegen 2023 zo’n 1.000 extra treinen per week te kunnen inzetten.
De NMBS herbekijkt jaarlijks haar dienstregeling. Doorgaans zijn dat zeer kleine aanpassingen, maar om de drie jaar doet de spoorwegenmaatschappij ingrijpende wijzigingen. Dat is dit jaar het geval. Vanaf vandaag zullen er meer dan 400 extra treinen rijden, bevestigt de NMBS. Bedoeling is om tegen 2023 zo’n 1.000 extra treinen in te zetten.
Meer treinen richting Brussel
Hoe dan ook zullen de eerste aanpassingen vanaf zondag voelbaar zijn. Zo rijden bijvoorbeeld de IC-treinen De Panne – Gent – Antwerpen voortaan ook tijdens de schoolvakanties. Er is ook goed nieuws voor wie in Brussel werkt. De spoorwegenmaatschappij laat onder meer een extra trein per uur rijden op de verbinding tussen Kortrijk en Brussel. De NMBS versterkt ook het aanbod voor wie tijdens het weekend naar Gent wil pendelen.
Voorts wordt er een nieuw station geopend in Anderlecht dat bediend wordt door de S3 Zottegem-Brussel-Dendermonde, ook tijdens het weekend.
Enkele pijnpunten
TreinTramBus noemt de nieuwe dienstregeling een stap vooruit, maar de reizigersorganisatie ziet ook nog pijnpunten. Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus, merkt op dat het aanbod in het weekend opvallend zwakker blijft dan tijdens de week.
‘Tussen Brussel en Antwerpen rijden er op zaterdag en zondag nog steeds geen snelle IC-treinen en de verbinding vanuit Brussel naar Lier en Turnhout bestaat in het weekend zelfs helemaal niet. Wie in Leuven op zaterdag of zondag de trein naar Brussel mist, moet tot drie kwartier wachten op de volgende, terwijl er op die as op weekdagen de hele dag minstens om het kwartier een trein rijdt’, klinkt het. TreinTramBus dringt erop aan deze pijnpunten bij de volgende grote wijziging in 2023 weg te werken.