Nieuwe campagne van cd&v oogst kritiek na opvoeren van AI-kloon van Jean-Luc Dehaene

Nieuwe campagne van cd&v oogst kritiek na opvoeren van AI-kloon van Jean-Luc Dehaene
Jean-Luc Dehaene met AI tot leven gewekt in cd&v-filmpje – screenshot: cd&v

De nieuwe campagne van cd&v voert een soort AI-kloon van Jean-Luc Dehaene (cd&v) op. Aandacht verzekerd voor Sammy Mahdi en zijn cd&v op die manier, maar het oogst ook veel kritiek.

  • Meer dan luguber: een overleden boegbeeld dat plots de huidige generatie van cd&v moet komen helpen in de campagne. Maar die ‘stunt’ vond voorzitter Madhi duidelijk geen probleem, om aandacht te vragen voor zijn partij. En die kreeg hij: voorpagina’s van de Vlaams kranten met de fake Dehaene zijn het resultaat. 
  • Eerder nam Mahdi ook al deel aan een tv-programma als drag queen, op hoge stiletto’s, met blauwe tong en de stage name Cindy Envy.
  • Het filmpje met als uitsmijter, ingesproken door de fake Dehaene zelf, “Respect werkt”, gaat vooral over de ‘uitdagingen’ waar het land voor staat. “Dat was in mijnen tijd ook”, vertelt de computer. “De euro en de staatshervorming, dat was gene kattenpis, maar dat hebben we toen ook opgelost. Niet met half werk, maar doen wat moest.”
  • Wie Jean-Luc Dehaene ooit zag speechen of een boodschap brengen, zag het meteen: te dik, veel meer dan zijn gewoonte waren ook de bewegingen met de handen en ook een stemtimbre dat weinig met wijlen Dehaene te maken heeft. 
  • De partij was er na een storm van kritiek op sociale media als de kippen bij om te melden dat de familie van Dehaene, waar zoon Tom ook actief is bij cd&v, toestemming gegeven had. Toch verstomde de kritiek op de aanpak niet: een “gebrek aan respect en ernst”, kwam telkens terug. 
  • Cd&v werkt al langer aan een campagne over ‘respect’, waarbij ze op verstandige manier uit het politieke gewoel blijven en hun imago van ruziemakers, wat Mahdi zelf als nieuwe voorzitter in de hand werkte, door in september 2022 ei zo na uit de Vlaamse regering te trekken, proberen af te vlakken. Branding Agency Skinn hielp de partij met dat profiel uit te werken. 
  • Overigens bezorgde Dehaene zijn partij CVP in 1999 een historische nederlaag: zijn christendemocraten kregen in die kiescampagne een dreun van 6 procent. De partij zat toen op 22 procent. Later rehabiliteerde de partij wel Dehaene, die ondertussen een soort mythische figuur is geworden bij de christendemocraten.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.