Netflix zet transformatie voort en wint abonnees: goedkoopste formule zonder advertenties verdwijnt in sommige landen

Netflix zet transformatie voort en wint abonnees: goedkoopste formule zonder advertenties verdwijnt in sommige landen
Netflix’ co-CEO Ted Sarandos – Getty Images

De streaminggigant Netflix zal niet langer zijn goedkoopste abonnementsformule zonder advertenties aanbieden in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Dat kondigde het bedrijf aan bij de kwartaalresultaten. Die waren eerder teleurstellend, waardoor de beurskoers een klap van circa 8 procent krijgt.

In het nieuws: Het abonnement van 9,99 dollar per maand zal niet langer bestaan in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.

  • Dat is de goedkoopste advertentievrije formule van de streamingdienst.
  • Netflix biedt ook nog een budget-abonnement aan dat 6,99 dollar per maand kost. Wie voor die formule kiest, moet er wel de advertenties bijnemen. Netflix hoopt met dat relatief nieuwe abonnement meer gebruikers aan te trekken.
  • Abonnees die het abonnement van 9,99 dollar gebruiken, kunnen het nog houden totdat ze overstappen naar een andere formule. Dat product zal echter niet langer beschikbaar zijn voor nieuwe abonnees of bestaande abonnees die momenteel over een ander abonnement beschikken.
    • Het lijkt dus slechts een kwestie van tijd voordat Netflix voorgoed een einde maakt aan het abonnement van 9,99 dollar per maand.
    • Netflix wil nu waarschijnlijk uittesten wat de impact van die beslissing is in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, alvorens elders in de wereld dat abonnement stop te zetten.
  • Het is een riskante strategie. Door om de haverklap te sleutelen aan de abonnementen (de meest recente wijziging over het delen van wachtwoorden zorgde voor heel wat opschudding), riskeert Netflix abonnees te verliezen aan de concurrenten, zoals Disney+ en Amazon Prime.

Enorme instroom van nieuwe abonnees

In de marge: Voorlopig is het moeilijk om Netflix ongelijk te geven: de streamingdienst zag het aantal nieuwe abonnees in het tweede kwartaal met 5,9 miljoen stijgen, volgens de kwartaalresultaten.

  • Dit is een direct gevolg van het nieuwe beleid om het delen van wachtwoorden te beperken. “Er waren weinig annuleringen”, aldus het bedrijf.
  • Daarmee verpletterde Netflix de consensusverwachting van “slechts” 1,9 miljoen nieuwe abonnees. Vorig jaar zag de streaminggigant bijna 1 miljoen abonnees vertrekken.
  • Het bedrijf, dat nu wereldwijd 238 miljoen abonnees heeft, zal nog meer profiteren van de strijd tegen het delen van wachtwoorden. Netflix laat weten dat het aantal nieuwe abonnementen groter is dan het aantal afmeldingen. “We zijn het huidige wachtwoordbeleid wereldwijd aan het afdwingen”, klinkt het.
  • Voorlopig lijkt de streaminggigant gespaard te blijven van de staking van Hollywood scriptschrijvers en acteurs. Dit komt omdat het kan rekenen op zijn contentfabrieken over de hele wereld. Denk bijvoorbeeld aan de succesvolle Zuid-Koreaanse producties.
    • Het bedrijf zei echter dat het dit jaar minder geld zou uitgeven vanwege de staking. Netflix verwacht nu een vrije kasstroom van 5 miljard dollar dit jaar, vergeleken met een eerdere schatting van 3,5 miljard dollar.
    • Maar in tegenstelling tot zijn rivalen, die nog steeds veel geld verliezen, is Netflix grotendeels winstgevend. Tussen april en juni steeg de winst per aandeel tot 3,29 dollar, wat volgens Refinitiv de verwachtingen van de analisten (2,86 dollar per aandeel) overtrof.

Maar: De omzet was met 8,2 miljard dollar teleurstellend.

  • De kwartaalomzet steeg met 2,7 procent (op jaarbasis), maar lag onder de consensusverwachting van 8,3 miljard dollar.
  • Netflix verwacht dat de omzetgroei in de tweede helft van het jaar zal versnellen, met een prognose van 8,5 miljard dollar voor het derde kwartaal. Maar ook dat is lager dan de marktverwachting van 8,7 miljard dollar.
  • Het streamingbedrijf dondert in een eerste reactie zowat 8 procent lager op de beurs.

(ns/evb)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.