Netflix is gestopt met het aanbieden een gratis proefperiode van een maand in België en Nederland. Dat blijkt uit meldingen op de supportpagina van de streamingdienst.
Het videoplatform is sinds 2014 actief in ons land. Sindsdien kon elke nieuwe klant de dienst een maand kosteloos testen, na die eerste maand werd automatisch overgeschakeld op een betaald abonnement. Een nieuwe abonnee kon echter een account aanmaken, meteen opzeggen en één maand gratis kijken.
Maar dat is dus blijkbaar verleden tijd. Op de supportpagina van Netflix wordt nu vermeld dat in België en Nederland geen proefperiodes meer worden aangeboden.
Op de vraag van waarom van deze beslissing zo plots genomen werd, en waarom enkel in België en Nederland, antwoord Netflix nogal ontwijkend. ‘We kijken naar verschillende marketingpromoties om nieuwe abonnees aan te trekken in Nederland en hen een geweldige Netflix-ervaring te geven’, aldus een woordvoerder van Netflix.
Verder wordt er geen reden gegeven voor de wijziging. Nieuwe gebruikers worden verzocht om bij het afsluiten van een abonnement onmiddellijk een betaalmethode te kiezen. In andere landen zoals Duitsland, Oostenrijk of Verenigde Staten is het volgens de website wel nog mogelijk.
Mogelijk zet het streamingbedrijf deze stap om misbruik van de proefperiodes tegen te gaan. Het was namelijk mogelijk om oneindig veel proefperiodes aan te vragen, zolang elke keer een ander e-mailadres werd gebruikt. Mocht dit het geval zijn, dan zullen andere landen ongetwijfeld snel volgen.
In de gebruiksvoorwaarden van het platform stond wel al sinds het begin dat het ‘de gratis proefperiode op elk moment kan intrekken of individueel weigeren’.