Het einde van het gratis delen van paswoorden van Netflix-accounts lijkt niet meer veraf. Dat blijkt uit gesprekken die co-CEO’s Ted Sarandos en Reed Hastings recent hadden met investeerders van de streamingdienst.
De situatie vandaag: Officieel kan je maar met één, twee of vier mensen – afhankelijk van je abonnementsformule – gebruikmaken van een account op Netflix. In de praktijk kan je je wachtwoord echter met veel meer mensen delen, zolang die maar niet allemaal op exact hetzelfde moment kijken naar Netflix.
Financiële gevolgen: Daardoor delen veel mensen hun paswoord met vrienden of familieleden die zo gratis kunnen kijken naar de streamingdienst. Naast de 223 miljoen abonnees zouden er zo naar schatting nog eens minstens 100 miljoen mensen zonder te betalen, gebruikmaken van Netflix. Zo loopt de streamingdienst jaarlijks miljoenen euro’s aan inkomsten mis.
De verstrenging: Na het moeilijke jaar 2022, waarin Netflix voor het eerst abonnees verloor, wil het in 2023 eindelijk die praktijk van zogenaamde ‘freeloaders‘ aanpakken. Dat blijkt uit een artikel in The Wall Street Journal. Daarin wordt co-CEO Reed Hastings geciteerd in een gesprek met andere toplui van het bedrijf. Hij zou recent gezegd hebben dat “Netflix het delen van paswoorden te lang heeft toegelaten”.
Delicaat evenwicht: Netflix is zich echter bewust van de mogelijke negatieve gevolgen van zo’n ban. Mensen die een account delen zonder extra te betalen, delen ook vaak de kosten. Als zij hun abonnement binnenkort mogelijk alleen moeten betalen, dreigen er gebruikers af te haken.
“Vergis je niet, ik denk niet dat consumenten blij zullen zijn als we maatregelen nemen”, zei co-CEO Ted Sarandos deze maand tegen investeerders. Volgens hem is het echter aan Netflix om klanten te overtuigen van hun nut zodat ze toch blijven.
Hoe zal het delen van paswoorden voorkomen worden?
Proefballon: Voorlopig is het nog niet helemaal duidelijk hoe Netflix het delen van paswoorden zou willen tegengaan. Het afgelopen jaar heeft de dienst een aantal methodes uitgetest. Een proefproject met verificatie, dat ook bij ons liep, bleek geen groot succes.
Op zoek naar de juiste techniek: Een ander systeem in Latijns-Amerika leverde aanvankelijk wel positieve resultaten op. Het bedrijf testte eerst in Chili, Costa Rica en Peru en later in Argentinië, El Salvador, Guatemala, Honduras en de Dominicaanse Republiek twee verschillende manieren om gebruikers extra te laten betalen als hun account regelmatig gebruikt wordt op een andere locatie dan de woonplaats van de primaire gebruiker(s). Het gaat om een meerkost die rond de 4 euro per persoon ligt. Later werd dat proefproject echter toch weer geannuleerd, omdat Netflix er niet helemaal tevreden over was.
(evb)