Nederlandse medische chatapp Siilo tankt 9,5 miljoen euro

Siilo, een soort WhatsApp voor medische diensten, zit in de lift: de Nederlandse app haalt, twee jaar na een eerste kapitaalronde, ruim 9 miljoen euro op bij Philips Ventures en Heal Technology en groei-investeerder EQT. De coronacrisis maakte de bedrijfsmissie van de Nederlanders duidelijker.

Joost Bruggeman, de vlotte CEO van Siilo die samen met financieel directeur Arvind Rao het bedrijf oprichtte, mag tevreden zijn. De communicatie-app stond al stevig in de schoenen toen de coronacrisis Nederland en België lamlegde. In die crisis heeft Siilo verder zijn nut bewezen.

Nu volgt er een nieuwe kapitaalronde van 9,5 miljoen euro. Daarmee wil Siilo zich verder verankeren in het medische landschap. Dat betekent vooral: meer klanten vinden in het huidige gebied van België, Nederland, Duitsland, Ierland en het VK.

Siilo kan u zien als een soort WhatsApp voor medische diensten. Veilig, want geëncrypteerd, maar ook geverifieerd. U komt er dus niet zomaar op, iemand moet bevestigen dat u in de zorgsector werkt. Dat is nodig: de wetgeving over patiëntengegevens is erg streng. Maar overleg in de zorg, dat redt levens en dat is ook de sector zelf niet ontgaan.

Assistent chirurgie

Het mag niet verbazen dat Bruggeman zelf in de zorg heeft gewerkt. Als assistent voor een plastisch en reconstructief chirurg in Rotterdam was hij soms een weekend lang alleen verantwoordelijk voor tal van patiënten. Een WhatsAppbericht redde toen het leven van een patiënt.

Oprichter en CEO Joost Bruggeman.

‘Toen was WhatsApp er net, in 2011. We gebruikten toen net een groepschat met de assistenten. Er werd, toen ik net in een operatie van 12 uur zat, een routinegeval doorgestuurd. Normaal zouden ze dat doorbellen en had ik antibiotica voorgeschreven’, zegt Bruggeman. ‘Maar de foto in de groepsapp deed een andere assistent inzien dat het om een vleesetende bacterie ging, wat snel moet behandeld worden. Zonder die app had ik telefonisch een behandeling doorgegeven en was de patiënt mogelijk gestorven. Toen zag ik de mogelijkheden van communicatiediensten in de sector.’

De rest is geschiedenis: hij richtte in 2016 Siilo op met compagnon Arvind Rao. Met de app kunnen mensen in de zorgsector veilig overleggen. Foto’s anonimiseren of net er een naam bijzetten, collega’s opzoeken en contacteren via een soort interne LinkedIn: dat kan allemaal. Het basisidee is om huisartsen, spoedartsen en derdelijnszorgverstrekkers uit hun eigen silo te trekken. Er is ook een betalende service: Connect. En een proefproject voor overkoepelende samenwerking over patiënten dat Prisma heet.

Wie investeert er in Siilo?

In 2018 komt er een eerste investering van 4,5 miljoen euro van EQT en Siilo breidt uit naar de Benelux en Groot-Brittannië. Tegen 2020 verzamelt het bedrijfje 250.000 leden. Daar zijn grote namen bij, zoals het UMC in Rotterdam en het Wit-Gele Kruis in België. Samen zijn dat al ruim 300 miljoen boodschappen.

‘Tijdens de coronacrisis hebben we het betalende gedeelte van de app opengesteld. Daarmee wist de medische sector ook precies waar Siilo voor dient. We zaten namelijk met een virus waar niemand iets over wist. Er moest veel overleg komen tussen spoeddiensten en IC’s en huisartsen. Nu weet iedereen meteen wat we bedoelen’, aldus Bruggeman. Het resultaat laat zich voelen: Siilo groeide met zowat 200 procent sinds maart.

In Nederland ging Siilo aan de slag met eerste-, tweede-, en derdelijnsverzorgers en verzekerde dat een drietal gezondheidsclusters vlot kon overleggen. Dat leverde goede reviews op.

Coronacrisis

Toch was de crisis ook even spannend voor Siilo. Het bedrijf stond net op het punt om een volgende kapitaalronde af te ronden, de deal zowat in kannen en kruiken, toen de crisis losbarstte. ‘EQT wou opnieuw investeren en heeft dat ook gedaan. Maar een tweede investeerder die vooral in de reistechnologie zat, haakte af omdat ze er geen nieuwe investeringspoot bij konden nemen.’

Dat pakte toch nog goed uit. ‘Anderzijds zag men door de crisis plots wel het potentieel van medtech. Investeerders die we eerst moeilijk konden bereiken, kwamen nu ook naar ons. Uiteindelijk zijn we in zee gegaan met Philips Ventures en Heal Technology.’

Met het vers opgehaalde geld hoopt Siilo op termijn, net zoals in Nederland, 70 procent van het zorgnetwerk te bereiken.