Nederlandse betalingsverwerker Mollie tankt 90 miljoen euro en zet door met expansie in België

Het Nederlandse betaalbedrijf Mollie krijgt 90 miljoen euro van onder andere de Silicon Valley-investeerder TCV, meldt het bedrijf dinsdag. Daarmee wil het onder andere zijn expansie in België voortzetten.

Mollie bestaat sinds 2004 en werd opgericht door de Nederlander Adriaan Mol. Hij is op dit moment CEO samen met Gaston Aussems, maar die laatste verlaat het bedrijf binnenkort.

In 16 jaar tijd is Mollie uitgegroeid tot een middelgrote Europese speler met 100.000 klanten verspreid over het continent. Ook in België is Mollie al vijf jaar actief. Klanten zijn onder andere Duvel en Studio 100. Maar Mol droomt ervan om nog groter te worden. ‘We willen de meest geliefde betalingsverwerker van heel Europa worden’, klinkt het in het persbericht.

‘Het is een moeilijke tijd voor bedrijven in heel Europa, maar het is tegelijkertijd ook een uitnodiging om het meeste uit technologie te halen’, zegt CEO Adriaan Mol. ‘In heel Europa heeft Covid-19 de verschuiving naar e-commerce enorm versneld, een proces dat we nog kunnen versterken door online betalen voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken.’

Adyen

Maar Mollie heeft nog een lange weg te gaan. Waar het in zijn thuisland Nederland moet opboksen tegen betaalgigant Adyen, komt het in ons land in aanraking met grootheden als Mastercard-eigenaar Worldline en Ingenico. Ook de Zweedse fintech’er Klarna zette onlangs zijn eerste stappen op de Belgische markt.

Toch gelooft Mol dat zijn product het verschil maakt. Mollie biedt verschillende betalingsmogelijkheden binnen hetzelfde ecosysteem en maakt daarmee betalen eenvoudiger. Mol benadrukt ook dat het bedrijf maar een heel klein percentage vangt op betalingen. ‘Zo hebben bedrijven meer mogelijkheden om te groeien en op te schalen.’

Enkel e-commerce

Wat Mollie ook onderscheidt van veel betaalbedrijven is dat het zich alleen concentreert op e-commerce in plaats van ook offline verkoop erbij te nemen. Dat heeft het bedrijf geen windeieren gelegd tijdens de coronapandemie. Alleen al in zijn grootste markt Duitsland namen de verwerkte volumes toe met 1.000 procent. Mollie verwacht dit jaar 10 miljard euro aan volume te verwerken en dat jaar op jaar te verdubbelen.

In totaal haalde Mollie al 115 miljoen euro op. Investeerder TCV pompte eerder ook al geld in Netflix en Facebook.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.