Nederland levert nu zelfs marineschepen aan Oekraïne, België mist de boot

Nederland levert nu zelfs marineschepen aan Oekraïne, België mist de boot
Nederlands minister van Defensie Kajsa Ollongren – Valeria Mongelli/Bloomberg via Getty Images

Nederlands minister van Defensie Kajsa Ollongren heeft twee mijnenjagers beloofd aan Oekraïne. België, dat over dezelfde schepen beschikt en ze vanaf volgend jaar uitfaseert, blijft steken in de assistentie- en planningsfase.

In het nieuws: Nederlands bezoek in Odessa en Mykolaiv, en een belofte voor schepen.

  • De Nederlandse minister van Defensie, Kajsa Ollongren, bracht samen met haar Oekraïense ambtsgenoot Oleksei Reznikov een bezoek aan de zwaargetroffen havensteden Odessa en Mykolaiv. Daar kondigde Ollongren ook extra steun aan het land aan: zo zou Nederland radarsystemen leveren om drones te detecteren, en bruglegsystemen, waarmee het leger rivieren of grachten zou kunnen oversteken met pantservoertuigen.
  • Groter nieuws is echter de levering van twee mijnenjagers, uit de Alkmaarklasse. Die moeten dienen om de Zwarte Zee mijnenvrij te maken: Oekraïne legde heel wat zeemijnen voor de eigen kust, om een landingsoperatie van Rusland te verhinderen. Rusland legde dan weer mijnen om de import en export naar en van Oekraïense havens te kunnen blokkeren.
  • Hiermee wordt Nederland het eerste land sinds de invasie in februari vorig jaar dat Oekraïne schepen levert. Voor de oorlog tekende het land al een deal voor de aankoop van twee Britse mijnenjagers uit de Sandown-klasse en voor twee Turkse korvetten uit de Ada-klasse, die vooral ingezet worden om op onderzeeërs te jagen. De Amerikanen beloofden ook drie patrouilleboten te leveren, en ook de levering van twee fragetten ligt op tafel.

Ontbrekend in het lijstje: Geen of weinig België, hoewel ons land over exact dezelfde schepen beschikt als Nederland.

  • Navraag bij Defensie leert dat België wel zal deelnemen aan het Nederlandse project. Zo krijgen de Oekraïners hun basistraining om met de mijnenjagers te leren werken, en zal België ook mee instaan voor onderhoud aan de schepen. De levering ervan wordt echter pas voorzien tegen 2025. Eerder lijkt sowieso moeilijk: de Turken hebben de Bosporus, de enige zeestraat die de Zwarte Zee met de Middellandse verbindt, afgesloten voor marineschepen.
  • Opvallend, en misschien zelfs pijnlijk, is dat België over exact dezelfde mijnenjagers beschikt als Nederland. En net zoals de Nederlandse, worden die binnenkort vervangen door de splinternieuwe Cityklasse (in Nederland de Vlissingenklasse gedoopt).
  • Aan het eerste Belgische exemplaar, de Oostende, wordt momenteel hard gewerkt op de scheepswerven van het Franse Naval Group, verwacht wordt dat het schip al in 2024 in dienst kan worden genomen. Nederland zal zijn eerste nieuwe mijnenjager, de Vlissingen, pas een jaar later kunnen ontvangen.
  • Tegelijk liet het kabinet van minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) wel weten dat een een Belgische levering ter studie ligt binnen Defensie en binnen de regering, maar op korte termijn leveren is sowieso onmogelijk. Maar net zoals het debacle rond de Leopard 1-tanks, die op stock staan bij het privébedrijf OIP in Doornik, en simpelweg door Defensie kunnen worden opgekocht, opgeknapt en verscheept naar Oekraïne, lijkt het ons land aan daadkracht te ontbreken om echt een verschil te maken met het geleverde materiaal.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.