NAVO-top in Den Haag kost dubbel zoveel als verwacht


Key takeaways

  • De kosten voor het organiseren van de NAVO-top in Den Haag zijn verdubbeld naar 183,4 miljoen euro.
  • Veiligheidsmaatregelen drijven de kosten op, waarbij vier ministeries de financiële lasten delen.
  • Logistieke eisen en inflatie verhogen de kosten, wat zowel inwoners als bedrijven treft.

De kosten voor het organiseren van de NAVO-top in Den Haag in juni zijn aanzienlijk gestegen. De Nederlandse regering houdt nu rekening met uitgaven van ten minste 183,4 miljoen euro. Dit bedrag is een verdubbeling ten opzichte van de eerste schattingen van juli vorig jaar. Toen werden de kosten rond de 95 miljoen euro geschat, volgens Rijksoverheid.

Veiligheidsmaatregelen drijven kosten op

De belangrijkste reden voor de stijging van de uitgaven wordt toegeschreven aan “noodzakelijke veiligheidsmaatregelen”. Deze kosten bleken moeilijk nauwkeurig in te schatten in de voorjaarsbegroting van 2024.

Vier ministeries delen in de financiële lasten: Justitie en Veiligheid (81,8 miljoen euro), Binnenlandse Zaken (53 miljoen euro), Defensie (42 miljoen euro) en Infrastructuur en Waterstaat (6 miljoen euro).

Logistieke eisen en inflatie verhogen de kosten

De verhoogde veiligheidsmaatregelen komen voort uit een verhoogde risicoperceptie voor westerse landen en hun leiders. Dit in vergelijking met de top over nucleair terrorisme die in 2014 ook in Den Haag werd gehouden.

Meer dan veertig wereldleiders worden verwacht, samen met 6.000 afgevaardigden en 2.000 journalisten. Hierdoor zijn de logistieke eisen aanzienlijk toegenomen.

Gevolgen voor inwoners en bedrijven

Bovendien hebben inflatie en personeelstekorten de prijzen van beveiligingspersoneel en -uitrusting opgedreven. De toevoeging van nieuwe programmaonderdelen, zoals een speciale sessie over de defensie-industrie, heeft de totale kosten ook verhoogd.

De impact van de top reikt verder dan de locatie van het World Forum. Verschillende evenementen zijn geannuleerd, vluchten worden verschoven en wegen worden afgesloten.

Compensatie voor getroffen bewoners

Er worden ook tijdelijke structuren opgezet, waardoor bomen en lantaarnpalen verwijderd moeten worden. Deze afsluiting verstoort het dagelijkse woon-werkverkeer aanzienlijk. Duizenden bewoners zijn afhankelijk van de Johan de Wittlaan om de stad te bereiken.

De regering werkt momenteel aan een compensatiesysteem. Dit moet de schade vergoeden die bewoners en bedrijven lijden door de verstoringen van de top.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!