Na tekort aan microchips worstelen Europese autofabrikanten door oorlog in Oekraïne met nieuwe problemen

Na tekort aan microchips worstelen Europese autofabrikanten door oorlog in Oekraïne met nieuwe problemen
Sven Hoppe/Isopix

Europese autoproducenten, waaronder Volkswagen en BMW, hebben moeite om alternatieven te vinden voor de onderdelen uit Oekraïne. Nu de leveringen uit het land zijn stilgevallen door de oorlog, moeten de producenten een beroep doen op onderdelen uit verre landen zoals China en Mexico.

Na de stevige pandoering die de auto-industrie moest verdragen ten gevolge van de coronacrisis en globale toeleveringstekorten, levert de oorlog in Oekraïne Europese autofabrikanten een extra portie kopzorgen op. Aangezien verschillende Oekraïense fabrieken noodgedwongen het werk moeten neerleggen, zien de autofabrikanten hun voornaamste bron voor kabelbomen wegvallen. Dat meldt persagentschap Reuters.

Het tekort aan kabelbomen – bedrading binnen de auto die vaak op maat gemaakt is voor ieder model – komt bovenop het langdurige tekort aan computerchips waar producenten al bijna een jaar onder kreunen. Volkswagen en BMW zouden als een gevolg van de tekorten alvast verschillende productielijnen in Europa stilgelegd hebben. Ook Mercedes-Benz waarschuwde dat er binnenkort problemen kunnen optreden voor de productie.

Bittere zoektocht naar alternatieven

Ondertussen gaan de fabrikanten naarstig op zoek naar alternatieve leveranciers, vaak verder weg van huis. Volkswagen Group zou naar eigen zeggen in de richting van Oost-Europa, Noord-Afrika, Mexico en eventueel China kijken. Ook BMW en Stellantis bekijken al welke alternatieven er mogelijk zijn om het kabeltekort op te vangen.

Nick Klein, vicepresident van het logistieke bedrijf OEC Group, waarschuwt de producenten dat ze er rap bij moeten zijn om een vervanger te vinden voor hun Oekraïense leveranciers: “Ze zullen lang op voorhand hun bestellingen moeten plaatsen, want ze zullen voor lange wachttijden komen te staan. Daarbovenop zullen de autofabrikanten tegen elkaar moeten opboksen voor dezelfde bronnen”, zegt Klein tegen Reuters.

Handjevol leveringen blijft lopen

Door zijn goedkope, maar hoogopgeleide arbeidskrachten, was Oekraïne een zeer aantrekkelijk land voor de productie van kabelbomen. Door de oorlog heeft het grootste deel van die fabrieken het werk al neergelegd, of sterk afgebouwd.

Hoewel er nog een handjevol kabels regelmatig van Oekraïne naar buurland Roemenië wordt vervoerd – omdat die route voorlopig nog relatief veilig is – zal dat ook van korte duur zijn, zegt Klein: “Het aantal truckers die bereid zijn om die route te rijden krimpt met de dag. Er zal een punt komen wanneer het onmogelijk is om eender wat veilig het land uit te krijgen.”

De Russische invasie van Oekraïne kan ook problemen veroorzaken voor de productie van computerchips, waar al een wereldwijd tekort van is. De belangrijkste grondstoffen om die chips te vervaardigen worden namelijk uit Oekraïne en Rusland geïmporteerd.

(ns)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.