Na de boycot: Facebook en Twitter stellen weggelopen adverteerders gerust

De advertentieboycot op sociale netwerken als Facebook en Twitter loopt op zijn laatste benen. Ondertussen konden beide bedrijven een deal bereiken met adverteerders. Hun reclame zal niet meer naast foute content geplaatst worden. Dat meldt Financial Times.

Het deed in juni, in volle Black Lives Matter-periode, heel wat stof opwaaien. Een hoop grote Facebook-adverteerders – waaronder Disney+, Unilever, Coca-Cola en Starbucks – trokken al hun advertenties terug van het platform uit onvrede met de manier waarop het met de inhoud op zijn site omging.

Toen de Black Lives Matter-protesten volop door de straten trokken, verschenen er geregeld racistische posts op Facebook, waardoor burgerbewegingen de actie #stophateforprofit op touw zetten. Die vroeg bedrijven om al hun reclame van sociale netwerken te halen om de inkomsten van die laatsten te doen opdrogen. De actie werd meteen enthousiast opgevolgd door tal van bedrijven. Wat natuurlijk ook wel een beetje een marketingtruc was.

YouTube

Maar nu komen die bedrijven dus druppelsgewijs terug en kregen ze ook toezeggingen van zowel Facebook als Twitter. Hun advertenties zullen niet meer geplaatst worden naast content die in meer of mindere mate als beledigend of discriminatoir kan overkomen. Facebook en Twitter zullen daarvoor het systeem kopiëren dat de videosite YouTube al een aantal jaar gebruikt.

Unilever en Mars geven in Financial Times alvast aan dat ze ‘niet meteen victorie gaan kraaien’, maar dat de beloftes hen wel ‘het vertrouwen geven om terug te komen.’

‘Niet goed voor algemeen belang’

Critici wijzen erop dat de deal in de praktijk weinig verandert. Het doel van de boycot was dat de sociale media hun beleid tegenover haatberichten zouden aanpassen omdat de adverteerders anders wegblijven. Deze beslissing doet daar weinig aan. De gevoelige berichten blijven bestaan, er zal alleen geen reclame naast komen.

‘Dit soort deals is beter voor de bedrijven dan voor het algemeen belang’, zegt Marietje Schaake, voormalig Europees Parlementslid en huidig cyberexperte aan de universiteit van Stanford, aan Financial Times. ‘Dus zelfs als de adverteerders gelukkig zijn, denk ik niet per se dat dit de democratie ten goede komt.’

Mars laat nog weten dat het regulatoren zal vragen om tussen te komen als de platformen zich niet aan de afspraken houden.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.