M&S verzweeg wekenlang diefstal klantgegevens na cyberaanval

M&S verzweeg wekenlang diefstal klantgegevens na cyberaanval
(Photo by Marks and Spencer via Getty Images)

Key takeaways

  • Bij een grote cyberaanval zijn de persoonlijke gegevens van M&S-klanten gestolen.
  • Gevoelige informatie zoals betalingsgegevens en rekeningwachtwoorden zijn niet gecompromitteerd.
  • Online bestellingen zijn stopgezet bij M&S, wat resulteerde in lege schappen en een daling van de aandelenkoers.

Marks & Spencer (M&S) heeft onlangs te maken gehad met een aanzienlijke inbreuk op de cyberbeveiliging, die heeft geleid tot diefstal van klantgegevens. Hoewel het incident meer dan drie weken geleden plaatsvond, informeert M&S haar klanten nu pas over de inbreuk.

De detailhandelaar verzekert klanten dat gevoelige informatie zoals betalingsgegevens en rekeningwachtwoorden niet in gevaar zijn gebracht. Er is echter wel toegang verkregen tot sommige persoonlijke gegevens, waardoor M&S alle klanten adviseert om hun wachtwoorden opnieuw in te stellen bij hun volgende login, meldt The Telegraph.

De gevolgen van de cyberaanval

Deze cyberaanval heeft verstrekkende gevolgen gehad voor M&S. Online bestellingen liggen al bijna drie weken stil, wat resulteert in lege schappen en een aanzienlijke daling van de aandelenkoers van het bedrijf.

Het incident volgt op een golf van aanvallen op Britse retailers. Co-op en Harrods hebben ook datalekken bevestigd, wat wijst op een mogelijke hackinggolf georkestreerd door groepen als DragonForce en Scattered Spider. Deze groepen staan erom bekend systemen te infiltreren, gegevens te stelen en losgeld te eisen om versleutelde netwerken te ontgrendelen.

Andere betrokken detailhandelaren

De cyberaanval heeft de activiteiten van M&S lamgelegd. De verwerking van online bestellingen is opgeschort, wat heeft geleid tot onderbrekingen in de toeleveringsketen en lege schappen. De detailhandelaar heeft ook een vacaturepauze ingelast om zijn IT-infrastructuur weer op te bouwen.

Co-op heeft soortgelijke gevolgen ondervonden en heeft het aantal personeelsleden aanzienlijk teruggebracht en boodschappen naar externe winkels gebracht om tekorten aan te vullen. Beide retailers benadrukken de urgentie voor bedrijven om prioriteit te geven aan cyberbeveiligingsmaatregelen in het licht van deze escalerende aanvallen.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

02:00