Key takeaways
- De uiteindelijke kostprijs van het station van Bergen bedraagt 480 miljoen euro.
- Dit bedrag is aanzienlijk hoger dan de oorspronkelijk geraamde kosten in 2001, die slechts 37 miljoen euro bedroegen.
- Vertragingen in de bouw en het faillissement van verschillende betrokken bedrijven hebben bijgedragen aan de aanzienlijke kostenoverschrijdingen.
Achtergrond en eerste kostenraming
De kosten van het station van Bergen zijn opgelopen tot bijna een half miljard euro, aanzienlijk meer dan de oorspronkelijke raming uit 2014. Deze onthulling werd gedaan door Patrick Couchard, directeur van de NMBS-stations, tijdens een vergadering van het mobiliteitscomité van de Kamer. Dit meldt RTBF.
Kostenoverschrijdingen en controverse
De uiteindelijke kosten bedragen precies 480 miljoen euro, een cijfer dat de wenkbrauwen en bezorgdheid heeft doen fronsen, vooral omdat de oorspronkelijk geraamde kosten in 2001 slechts 37 miljoen euro bedroegen. Uit een eerder onderzoek van #Investigation kwam een vernietigend rapport van de Rekenkamer naar voren. Vorig jaar nog schommelden de kostenramingen voor het project rond de 330 miljoen euro.
Parlementaire reacties en verklaringen
Sommige Waalse parlementsleden hebben hun verbijstering geuit over deze escalatie van het budget en vragen zich af hoe zulke aanzienlijke kostenoverschrijdingen konden plaatsvinden. Ze stellen dat dit wijst op wanbeheer en maken zich zorgen over het vermogen van de NMBS om andere projecten zoals het GEN te beheren, gezien de financiële beperkingen.
Justificaties en toekomstplannen
Patrick Couchard erkende dat het om een aanzienlijke investering ging, die de gemiddelde kosten van andere treinstations overtrof. Hij probeerde het verschil echter te verklaren door de veranderende waarde van geld in de loop der tijd te benadrukken. Hij wees erop dat de oorspronkelijke 37 miljoen euro, gecorrigeerd voor inflatie, zou neerkomen op ongeveer 97 miljoen euro in de huidige valuta.
Evolutie van het project en extra kosten
Ondanks deze aanpassing blijven de uiteindelijke kosten aanzienlijk hoger dan zelfs het opgeblazen bedrag. De uitleg die tijdens de vergadering van de commissie werd gegeven, concentreert zich op de evolutie van het project vanaf het begin. In 2001 voorzag het plan niet in de sloop van het bestaande station; er werd gedacht aan een eenvoudige voetgangersbrug over de sporen, samen met een parkeerterrein.
Nieuwe benaderingen en verbintenissen
Het resulterende ontwerp heeft een geïntegreerd station met een overdekte loopbrug, multimodale platforms die naadloze overgangen tussen trein- en busdiensten mogelijk maken, ondergrondse parkeergelegenheid voor zowel auto’s als fietsen en milieuvriendelijke installaties. Vertragingen in de bouw en het faillissement van verschillende betrokken bedrijven droegen verder bij aan de kostenstijging.
Conclusie en toekomstperspectieven
De NMBS erkende de uitdagingen waarmee ze geconfronteerd werd en benadrukte haar engagement om gelijkaardige “verrassingsprojecten” in de toekomst te vermijden. Patrick Couchard verzekerde de parlementsleden dat de maatschappij een nieuwe aanpak heeft aangenomen en een tienjarig investeringsprogramma heeft geïmplementeerd om onvoorziene kostenstijgingen te voorkomen. Hij sloot af met een optimistische noot en kondigde een verwachte opleverdatum van december aan met een geplande opening in 2025.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!