Het had veel voeten in de aarde, maar de federale regering heeft eindelijk een akkoord bereikt over de belasting op (vervuilende) bedrijfswagens. In dat mobiliteitsakkoord zitten er ook extraatjes voor wie met de fiets of trein naar het werk gaat.
In het nieuws: Vivaldi heeft een deal, of toch de contouren van een deal, rond de bedrijfswagens.
- Het was de voorbije weken onzekerheid troef voor de eigenaars van een bedrijfswagen. Doordat het Belgische wagenpark meer en meer uit elektrische voertuigen bestaat, daalt de gemiddelde CO2-uitstoot per wagen. De fiscus baseert zich op die referentiewaarden om de zogenaamde belasting op het voordeel van alle aard (VAA) te bepalen. Hoe lager de gemiddelde uitstoot, hoe zwaarder vervuilende wagens worden belast.
- Werknemers met een bedrijfswagen op diesel of benzine riskeerden mogelijk tot 20 procent meer te moeten betalen dan in 2023
- Vincent Van Peteghem (cd&v), minister van Financiën, had een voorstel klaar om de belastingdruk minder fors te laten toenemen. Na lange onderhandelingen is hij erin geslaagd om een akkoord te sluiten met de andere regeringspartijen.
- Het resultaat: Een mobiliteitsakkoord waar er ook iets in zit voor wie met de fiets of de trein naar het werk gaat.
Impact bedrijfswagen
Details: Wat betekent dit alles voor de eigenaars van een bedrijfswagen?
- De oude Europese norm NEDC wordt nu vervangen door de nieuwe norm WLTP. Dat maakt een wereld van verschil voor wie een bedrijfswagen heeft.
- Uitgelegd: De gespecialiseerde site Fleet merkt op dat bij de berekening van het VAA enkel rekening werd gehouden met de NEDC-waarden. Sinds 2021 hebben nieuw ingeschreven fossiele wagens echter enkel een WLTP-waarde. “Cijfers van de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) tonen echter aan dat sinds dit jaar het aantal wagens waarvoor een NEDC-uitstoot kan worden vastgesteld gedaald is naar 39 procent (incl. elektrische wagens)”, klinkt het. “Elektrische wagens wegen daardoor voor 44 procent door in de berekening terwijl zij in realiteit maar 17 procent van het totaal aantal inschrijvingen uitmaken.”
- Voortaan zal men dus rekening houden met alle wagens, waardoor de fiscale druk afneemt. Voor auto’s waarvan de NEDC-emissie bekend is, wordt rekening gehouden met de NEDC-waarde; voor auto’s waarvan de WLTP-emissie bekend is, maar niet de NEDC-emissie, wordt rekening gehouden met de WLTP-waarde; en voor elektrische auto’s wordt rekening gehouden met een 0-uitstoot.
- Een doekje voor het bloeden? De kans is groot dat de belasting op bedrijfswagen in de komende jaren verder zal oplopen. Er bestaat immers geen twijfel over dat het aantal elektrische wagens verder zal toenemen.
Een voorbeeld: Wat betekent dit voor de BMW X1 SDrive 20i benzine, één van de populairste bedrijfswagens van het moment?
- Voor die (nieuwe) wagen bedroeg het VAA vorig jaar 4.468 euro. Nu wordt dat 4.636 euro. Dat is een stijging met 168 euro per jaar. Zonder hervorming had dat 5.774 euro geweest, ofwel plus 1.306 euro.
Wat zit er nog in het mobiliteitsakkoord?
- Om de maatregelen voor de fossiele bedrijfswagens te compenseren komt er een extraatje voor wie met de fiets naar het werk gaat.
- De belastingvrije fietsvergoeding wordt opgetrokken van maximaal 2.500 tot 3.500 euro.
- Je krijgt sinds begin dit jaar een vergoeding van 0,35 euro per kilometer. Voorheen was dat 0,27 euro.
- Wie de maximale vrijgestelde fietsvergoeding van 0,35 euro per kilometer ontvangt, kan voortaan 10.000 kilometer belastingvrij rijden, ofwel voor elke werkdag een woon-werkafstand van zo’n 24 kilometer enkel.
- Extra tegemoetkoming voor wie met de trein naar het werk gaat.
- Wie met de trein naar het werk gaat, maar niet van de aantrekkelijke derdebetalersregeling profiteert, krijgt een extra tegemoetkoming van de federale overheid. Concreet financiert de overheid 7,5 procent van een treinabonnement als de werkgever minstens 71,8 procent van de kosten op zich neemt. Daardoor betaalt de werknemer uiteindelijk niet meer dan 20,7 procent zelf.
- Wat is een derdebetalersregeling? De werkgever betaalt 80 procent van een treinabonnement, en de overheid betaalt de rest. In dat geval is het abonnement volledig gratis voor de werknemer.
- De Tijd merkt op dat werkgevers die geen gebruikmaken van de derdebetalersregeling gemiddeld 56 procent van de treinabonnementskosten terugbetalen. (cv)