In China zal de volwassen bevolking dit jaar meer gebruik maken van mobiele apparaten dan van hun televisietoestel. Daarmee wordt een belangrijke mijlpaal geregistreerd. Het is immers voor de eerste keer dat de mobiele sector in China populairder wordt dan televisie. Dat blijkt uit een rapport van consulent eMarketer.
Berekend werd dat Chinese volwassenen dit jaar twee uur en negenendertig minuten per dag aan mobiele activiteit laten registreren. Dat betekent een stijging met 11,1 procent tegenover vorig jaar. Mobiele apparaten vertegenwoordigen daarmee 41,6 procent van het totale mediagebruik van de Chinese consument.
Video
Daarentegen wordt dagelijks gemiddeld twee uur en tweeëndertig minuten besteed aan televisie. Dat betekent een achteruitgang met 2 procent tegenover vorig jaar. Televisie heeft daarmee nog een aandeel van 39,8 procent in het dagelijkse mediagebruik van de Chinese bevolking.
De toenemende populariteit van de mobiele media moet volgens eMarketer vooral worden toegeschreven aan de populariteit van digitale video. Geraamd wordt dat de Chinese volwassene dit jaar gemiddeld achtenvijftig minuten per dag naar video zal kijken. Dat vertegenwoordigt een toename met bijna 26 procent tegenover vorig jaar.
“Dit jaar neemt video al meer dan een kwart van de digitale tijdsbesteding in beslag,” benadrukt Shelleen Shum, analiste bij eMarketer. “Tegen eind dit decennium zal dat aandeel tot bijna een derde zijn opgelopen.”
Marktinnovatie
Deze evolutie wordt in belangrijke mate gedragen door nieuwe marktinnovaties, vooral dankzij de uitbouw van platformen zoals iQiyi van Baidu, Youku van Alibaba of Tencent Video, die eigen originele content hebben gecreëerd om een groter publiek aan te trekken. Ook de grotere nadruk op korte video’s, die gemakkelijker op smartphones kunnen worden bekeken, levert een belangrijke bijdrage tot de verschuiving op de markt.
Er kan volgens Shelleen Shum worden verwacht dat het verlies aan populariteit van televisie in China steeds sneller zal gaan. Onder meer wordt gewezen op de uitbouw van snellere netwerken en de verdere verspreiding van smartphones. Daarom zal televisie volgens de analiste vooral in steden van het tweede niveau, waar volop in deze netwerken wordt geïnvesteerd, met een versneld verlies aan populariteit rekening moeten houden.
Verder wordt onder meer gewezen op investeringen in Xigua en Kuaishou, applicaties die de verspreiding van korte video’s moeten ondersteunen.